Duurzame oplossingen beginnen in het onderwijs

Hoe lossen we duurzaamheidsproblemen op? IKcircuLEER gelooft dat het begint in het onderwijs. Met een uniek lesprogramma laat IKcircuLEER jonge mensen meedenken over oplossingen en maakt ze medeverantwoordelijk voor hun eigen toekomst.


  • Door

    Migiza Victoriashoop

    28 februari 2017

Om de wereld structureel te vergroenen, ontwikkelt IKcircuLEER inspirerende lesprogramma’s voor VMBO-leerlingen. ‘We richten ons met name op VMBO'ers, omdat in 2016/2017 voor de beroepsgerichte profielen een nieuw examenprogramma ingaat. In dit programma staat duurzaamheid centraal. Dit betekent dat leerlingen nu ook examen moeten doen over duurzame onderwerpen’, zegt Liedewij de Graaf, oprichter van IKcircuLEER.’ Door onderwerpen als de circulaire economie, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te behandelen, bouwen de leerlingen aan een toetsbare kennisbasis. 

Waarom is duurzaamheid in het onderwijs belangrijk?

Liedewij vertelt: ‘We moeten jongeren voorbereiden op uitdagingen waar ze als volwassenen mee te maken gaan krijgen. Iedereen weet dat het oude lineaire economische model van TAKE-MAKE-WASTE (we halen grondstoffen uit de aarde om producten van te maken en gooien de producten na kort gebruik als afval weg) niet langer houdbaar is. We hebben iets nieuws nodig! Duurzaamheid gaat over nieuwe, slimmere en betere manieren zonder schade aan de leefomgeving.’ In het lesprogramma van IKcircuLEER krijgen de leerlingen inspirerende verhalen en praktijkvoorbeelden uit de circulaire economie. Zo kunnen ze betere duurzame keuzes maken, verantwoordelijkheid nemen en werken aan hun toekomst.

Wat maakt het programma van IKcircuLEER uniek?

‘In ons lesprogramma komen bestaande initiatieven samen. Zo hebben we een programma ontwikkeld dat samenhangend is voor het onderwijs. Hierbij worden verschillende duurzame initiatieven voor het onderwijs gekoppeld aan de nieuwe exameneisen. Daarnaast stellen we heldere leerdoelen. De meeste docenten willen namelijk aan de slag met duurzaamheid, maar weten niet goed hoe’, vertelt Liedewij. IKcircuLEER biedt deze docenten cursussen aan als professionaliseringsactiviteit. Zo werd op maandag 14 maart een nieuwe cursus gegeven in het Awarenesshouse bij Vriend van Nudge Interface in Scherpenzeel.
 
WasteBoard: zo integreer je duurzaamheid op een gave manier in het onderwijs!

 

Wat is de volgende stap?

Liedewij zegt: ‘Medio april start IKcircuLEER met een crowdfundingcampagne om nieuw lesmateriaal over afvalstromen verder vorm te geven. In 2016 zijn al flinke stappen gezet met de ontwikkeling van een digitaal platform en lesmodules.’ Het lesprogramma is gebaseerd op het initiatief 100-100-100.nl. Hierbij gaan honderd huishoudens de uitdaging aan om honderd dagen 100% afvalvrij te leven en op een speelse wijze tot wel 89% minder afval te produceren. IKcircuLEER maakt van deze duurzame uitdaging een lesprogramma om leerlingen in te laten zien dat afval een grondstof is. Help jij IKcircuLEER mee om het lesmateriaal verder te ontwikkelen? Steun de crowdfundingsactie!

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0