Zonnepanelen zonder investering - Solease-oprichter Pierre Vermeulen vertelt

Solease oprichter Pierre Vermeulen vertelt In 2011 zegde Pierre Vermeulen zijn baan op en begon de start-up Solease. De missie van Solease is om zonne-energie laagdrempelig beschikbaar te maken voor iedereen. Pierre vertelt over de opstartfase, de grootste uitdagingen en hoe je de wereld kunt veranderen door het starten van een bedrijf.


  • Door

    Team Nudge

    11 mei 2017

Hoe is het idee voor Solease ontstaan?

“Ik werkte destijds voor LeasePlan in India en ik woonde in New Delhi, de meest vervuilde stad ter wereld. Terwijl LeasePlan bezig was met vraagstukken over het leasen van elektrische auto’s, laadpalen en zonnepanelen werd ik daar vader van een zoontje Max. Omdat zonnepanelen een heel mooi duurzaam, maar ook een heel mooi financieel rendement hadden, begreep ik niet dat in India maar ook in Nederland niet alle daken al vol lagen. Ik realiseerde me dat alle genoemde drempels, zoals de hoge investering, op te lossen waren met het ontzorgde lease/huurmodel waar ik al jaren mee werkte. Dat, gecombineerd met de wake-up call van wonen in een van de meest vervuilde steden als kersverse vader, leidde tot het idee: Change the world, start a company. Hiermee was Solease geboren.”

Welke uitdagingen heb je de afgelopen jaren ervaren?

“Welke niet, zou ik willen zeggen! Zeker in 2011 was het geen gemakkelijke tijd om een nieuw bedrijf te beginnen. En helemaal niet met een voor Nederland nieuw concept dat ook nog eens behoorlijk wat financiering vereiste. Een zonnestroomsysteem voor een gemiddeld particulier dak kost immers al gauw €5.000. Ook heeft het best een tijd geduurd voor we alle drempels inzichtelijk hadden, maar ook hoe we die op konden lossen op een manier waarbij het huurbedrag voor de zonnepanelen vanaf het begin lager was dan wat mensen betalen aan hun energiemaatschappij. Vervolgens moet je dan ook nog voor elkaar krijgen dat gerenommeerde partijen met toegang tot veel particuliere daken partner van jou willen worden en dus hun naam aan die van jou willen verbinden”.

Wat was het moment dat je dacht “Yes dit gaat lukken!”?

“Dat was het moment dat de Universiteit Utrecht ons concept onder de aandacht wilde brengen van hun 5.000 werknemers. Ik herinner me nog dat de aanvragen ineens met tientallen binnen stroomden, terwijl wij nog heel veel processen handmatig deden. Voor onze eerste klanten hebben we avonden en avonden dakpannen zitten tellen en foto’s uit Google Maps bekeken, om tot een goed legplan en dus advies te komen. Gelukkig gaat dat tegenwoordig voor een groot deel geautomatiseerd, hoewel het nog altijd maatwerk is wat onze solar designers leveren.”

 

 

Hoe werkt het nu eigenlijk?

“Als je graag zonnepanelen op je dak wilt hebben, kun je bij ons een gratis dakcheck doen. Als je dak geschikt is, maken wij een offerte. Door alles online te doen, besparen we niet alleen tijd en kosten, maar ook een hoop CO2 doordat we niet bij de klant langs hoeven. Een geschikt dak betekent dat je kunt overstappen op 100% duurzame zonne-energie van eigen dak, voor ongeveer hetzelfde maandbedrag als wat je nu betaalt aan de energiemaatschappij. Mocht je het systeem op een later moment alsnog willen kopen dan kan dat ook. Je krijgt dan een koopkorting voor ieder jaar dat je bij ons hebt gehuurd.”

Meer weten over hoe het werkt? Bekijk het filmpje

Wat is momenteel nog je grootste uitdaging?

“Een van onze grootste uitdagingen was en is nog steeds om ons concept breed onder de aandacht te brengen. Veel mensen weten namelijk nog niet dat je zonnepanelen ook kan huren. Dat is dus heel veel onterecht gemiste CO2-besparing. Via onze campagne met Natuur & Milieu reageerde iemand met “Als ik dit 3 jaar eerder had geweten, dan had ik het dan al gedaan”. Gelukkig weten we steeds meer partijen enthousiast te krijgen om onze oplossing te delen.”

Ben je zelf geïnteresseerd of ken je mensen voor wie dit misschien een goede oplossing is? Doe de dakcheck of deel het concept via facebook of twitter.

Schreeuw het van de daken!