Met de auto naar je werk? Dat kan toch best anders!?

Zero-emissie-mobiliteit, hoe brengen we dat dichterbij? De goedkoopste en gezondste oplossing is natuurlijk de fiets. Niet meer in de file, goedkoper en volop gezond bewegen!


  • Door

    Team Nudge

    11 juli 2017

Eerst even wat cijfers: 61 procent van de forensen woont op minder dan 15 km van het werk. Slechts 25% gaat met de fiets. Daar ligt dus een enorme kans.  

Geen files meer met 50.000 extra fietsende forensen

Dagelijks staan er zo'n 500.000 auto's in de ochtendfiles. Als 10% van deze automobilisten op de fietszou stappen, zijn de files verdwenen. Is dat haalbaar? Een afstand van 15 kilometer of minder kun je in zo'n drie kwartier afleggen, met elektrische ondersteuning nog sneller. En drie kwartier blijken we al jarenlang acceptabel te vinden voor woonwerkverkeer - volgens de wet van Brever. En vergeet niet, je hoeft dan dus amper meer naar de sportschool.

Dus ja, fietsen is een serieus alternatief voor een groot deel van de verplaatsingen! Het effect is groot: schonere lucht, minder verkeerslawaai, minder klimaatschade, meer ruimte in de stad én minder zorgkosten. De extra dagelijkse beweging die je krijgt door meer te fietsen, compenseert ruimschoots het inademen van vervuilde lucht en het risico op een ongeluk. Wie fietst, leeft langer en gezonder. Dat geldt trouwens ook voor reizen met het OV. Dan kom je al bijna vanzelf aan de dagelijkse beweegnorm van 30 minuten.

Aarzel je nog? Stap over op elektrisch

Kost fietsen je toch te veel tijd of vind je het te inspannend? Stap over op een e-bike of een speedpedelec. Zo krijg je altijd een steuntje in de rug en je arriveert niet bezweet op je werk. Het is een prima oplossing voor wat langere afstanden of als je in heuvelachtig gebied woont. De Fietsersbond geeft uitgebreide informatie over elektrisch fietsen en test regelmatig e-bikes en speedpedelecs. Wel een waarschuwing: door de e-bike kan je conditie ook juist verslechteren. En bij winterkou is je accu veel sneller leeg. Een iets sportievere gewone fiets is een stuk goedkoper én minder kwetsbaar.

Ook elektrische scooters zijn in opkomst. In de stad zijn ze een ideaal alternatief. Geen uitlaatgassen, geen lawaai, snel, wendbaar en prima geschikt voor op de rijbaan. Eind 2017 komt er ook een elektrische versie van de Vespa op de markt! 

Voordelig overstappen: de overheid stimuleert

De overheid steunt fietsen naar het werk via het programma 'fietsen van de zaak', ook bekend als de werkkostenregeling. Met deze regeling kun je via je werkgever met grote korting een fiets aanschaffen. De fiets wordt betaald met je bruto salaris, dus voordat je inkomstenbelasting wordt berekend. Dat scheelt algauw zo'n 40% op de aanschafprijs. De regelinggeldt ook voor de verzekering en accessoires. Heb je zelf een bedrijf? Dan kun je fiscaal voordelig investeren in een elektrische scooter.

OV-fiets: ideale oplossing voor de 'last mile'

Reis je met het OV en ligt je bestemming niet op loopafstand van het station? Op veel stations biedt de OV-fiets de meest simpele, flexibele én goedkope oplossing. De OV-fiets is razend populair. Naar verwachting worden er in 2017 drie miljoen ritten mee gemaakt. Om te voorkomen dat klanten bij aankomst geen fiets kunnen huren, heeft de NS een aantal maatregelen genomen. Ze schaffen in 2017 maar liefst 6.000 nieuwe fietsen aan, zodat er eind 2017 in totaal 14.500 fietsen beschikbaar moeten zijn voor verhuur. Wist je trouwens dat Vriend van Nudge Roetz Bikes van afgedankte exemplaren elk jaar weer 1000'nieuwe' OV-fietsen maakt?  

De Reisplanner Xtra-app geeft aan of er nog fietsen beschikbaar zijn, maar blijkt in de praktijk niet altijd te kloppen. De informatie wordt niet vaak genoeg ververst en ook kapotte fietsen gooien nogal eens roet in het eten. Ook via geodienst.xyz krijg je een beeld van de voorraad OV-fietsen op elke locatie. Onder het kopje 'Kansen' zie je bovendien hoe groot de kans is dat er op een bepaald tijdstip geen fietsen beschikbaar zijn. Eind 2017 hoopt NS een nieuw ICT-systeem in gebruik te nemen dat betere informatie rond de OV-fietsen geeft.

Andere deelfietsen

OV-fietsen staan nog niet op alle stations. En bij grote metro- of traimstations, P&R-terreinen, bedrijventerreinen of universiteiten kun je ze ook niet huren. Daardoor ontstaan inmiddels volop alternatieve systemen.Zo biedt Q-Park de E-bike to go, Syntus plaatst deelfietsen bij Gelderse bushaltes, in Eindhoven en Tilburg heb je Hopperpoint, in Rotterdam de Gobike en de oBike, in Amsterdam DonkeyRepublic, de FlickBike, oBike, de elektrische Urbee en de Zuidas heeft zijn eigen Hello Bike

Zijn ze kansrijk? Veel experts pleiten voor uitbreiding van het succesvolle en eenduidige OV-fietsconcept. Nu dreigt een wirwar aan systemen, met elk eigen voorwaarden, apps en pasjes. Niet echt praktisch voor wie snel en eenmalig een fiets wil kunnen gebruiken. Ondertussen zijn er ook Amsterdammers die dromen van een écht grootschalig fietsendeelplan om zo de wildgroei van geparkeerde fiets(wrakk)en te bestrijden en de hoge kosten van fietsenstalplekken te kunnen verlagen. 

Toch per auto? Ga carpoolen of liften

Als je meerijdt in een auto die de rit toch maakt, ben je ook soort van zero-emission bezig. Ruim 60% van de automobilisten wil best lifters meenemen, liet een enquête van de ANWB en Stichting NederlandLift zien. Initiatiefnemer Marjan Knippenberg noemt het een vergeten optie voor forensen. In Nijmegen liftte ze twee jaar lang elke woensdag succesvol naar haar werk en terug. En zeker in landelijke gebieden vormen carpool- en liftprojecten een waardevolle aanvulling. Zo richt het liftproject Duim omHeeg zich op iedereen die vanuit het Friese dorp Heeg naar Sneek wil. Meer info over carpoolen lees je op onze projectpagina Deel een auto met anderen.

Dagje thuiswerken of op een flexwerkplek

Regelmatig een dagje thuiswerken of gebruik maken van een flexwerkplek in je buurt, ook daarmee verklein je natuurlijk je CO2-uitstoot. En je helpt het fileprobleem op te lossen. Als de helft van de mensen die nu 's ochtends in de file staan eens per week niet in de auto zouden stappen, dan zijn er ook tien procent minder auto's op de weg. En zoals gezegd, meer is niet nodig.

Meer lezen en meepraten over dit onderwerp? Thalia Verkade start op De Correspondent deze zomer een serie artikelen over de fiets als belangrijke schakel in het woonwerkverkeer.

Schreeuw het van de daken!