Minder vliegen en meer compenseren, maar nu echt!

De VN heeft 2017 uitgeroepen tot het jaar van het Duurzaam Toerisme. En als het gaat om het verduurzamen van onze vakantie, dan staat één aspect met afstand bovenaan de lijst: vliegen.


  • Door

    Team Nudge

    13 juli 2017

Terwijl we keihard aan de slag moeten om de afspraken uit het klimaatakkoord van Parijs te halen, blijft het vliegverkeer in hoog tempo groeien. Dat de klimaatimpact van vliegen hoog is, dat staat buiten kijf. Om een retourtje Bali te compenseren, moeten zo'n 1500 bomen geplant worden. En daarmee is de CO2-uitstoot natuurlijk niet ongedaan gemaakt.

Bereken de CO2-uitstoot van jouw reis

Hoe vervuilend is jouw vliegreis nou eigenlijk? Er zijn volop apps en websites om dit te berekenen. Zo heb je bijvoorbeeld de Carbon Calculator van Carbon Footprint, de Vakantievoetafruk of de website van Myclimate. Bij de CO2-calculator van Hivos kun je ook direct je vlucht compenseren. Kies er eentje uit - of doe ze allemaal en bereken het gemiddelde - en dan heb je jouw antwoord: dit is jouw CO2-uitstoot als je besluit om toch in het vliegtuig te stappen. En wat nu? Gaan we deze uitstoot compenseren of niet?

Klimaatcompensatie, heeft het zin?

Jazeker! Sterker nog: het is noodzakelijk en iedereen zou het moeten doen. Met jouw bijdrage wordt ergens op de wereld de uitstoot van CO2 verminderd. Bijvoorbeeld door bomen te planten, zonnepanelen aan te sluiten of huizen te isoleren. En vaak in ontwikkelingslanden, omdat het daar simpelweg goedkoper is. Voor het klimaat maakt het overigens niet uit waar het wordt gedaan. Ook in Nederland kun je jouw CO2-uitstoot compenseren. Zo kun je bijvoorbeeld bomen planten via het Nationaal Bossenfonds of andere projecten ondersteunen zoals het lokale Zeeuwse klimaatfonds.

Klimaatcompensatie, wat kost het?

Vliegtickets zijn nog steeds spotgoedkoop, mede omdat kerosine niet wordt belast en omdat er geen btw wordt geheven op de tickets. Daardoor wordt er dus vanuit de luchtvaartsector weinig bijgedragen aan verduurzaming. De schone taak aan ons om dit zelf te doen. Maar wat kost het eigenlijk als we onze CO2-uitstoot compenseren? Als je compenseert via een reisorganisatie, werken ze vaak met zones om jouw bijdrage te bepalen. Dat gaat van € 4,50 voor zone 1 (grofweg in Europa) tot € 26,50 voor zone 4 (denk aan Australië). Logischerwijs: hoe verder de reis, hoe meer CO2-uitstoot, dus hoe meer je betaalt. Voor een paar tientjes heb je dus zelfs de verste vliegreis gecompenseerd. Peanuts dus, op het totaalbedrag dat je uitgeeft aan je vakantie...

Kies betrouwbare organisaties

Als je besluit om koolstofkrediet te kopen bij bijvoorbeeld Greenseat of Treesforall, krijg je een certificaat. We noemen hier bewust twee voorbeelden van kleinere organisaties. Je weet dan in ieder geval zeker dat ze zelf contact hebben met de projecten in de ontwikkelingslanden waar jouw geld naartoe gaat.

Let bij het compenseren van jouw uitstoot in elk geval op de keurmerken, want er werd in het verleden nogal eens gesjoemeld. Zo heb je bijvoorbeeld de Verified Carbon Standard, de Gold Standard en de Fairtrade Climate Standard

Andere manieren om te compenseren

Je kunt je CO2-uitstoot ook direct via luchtvaartmaatschappijen en reisagenten compenseren. Bij sommige maatschappijen en agenten is het heel duidelijk waar jouw geld dan naartoe gaat en bij anderen wat minder. Een reisagent als Better Places investeert bijvoorbeeld in betere kooktoestellen in Ghana. Via Bookdifferent weet je zeker dat je kiest voor eco-gecertificeerde hotels zodat je ook het verblijf op je bestemming vriendelijker voor het milieu is. En denk ook aan de optie om jouw auto te verhuren aan ParkFlyRent. Met de opbrengst hiervan worden namelijk bomen geplant in Bolivia.

Hoe kun je je vliegreis zoveel mogelijk verduurzamen?

We kunnen er niet omheen: er zijn veel redenen om wel te blijven vliegen. Mooie bestemmingen te over, kortere reistijd en de goedkope tickets zijn aanlokkelijk. Laten we in elk geval een bewuste keuze maken als we beslissen om toch weer in het vliegtuig stappen: 

  • Ga minder vaak en minder vanzelfsprekend op vliegvakantie
     
  • Compenseer de CO2-uitstoot van elke vlucht die je maakt
     
  • Vermijd korte vluchten
    • Het eerste kwartier van een vlucht wordt de meeste brandstof verbruikt. Kies in plaats van een korte vlucht voor een reis per trein of bus. Zo zie je meer van het land waar je rondreist en je reist milieubewuster.
       
  • Als je een lange vlucht maakt, blijf dan langer weg. Langer op één vakantie is beter dan een aantal korte vakanties. En kies dan voor een directe vlucht.
     
  • Kies indien mogelijk voor een milieuvriendelijk (en vaak modern) vliegtuig. Zo is de Airbus A319 15% zuiniger en is de 787 Dreamliner van Boeing op dit moment het lichtste, zuinigste en stilste toestel. Dat zorgt voor een brandstofbesparing van 20% per passagier.
     
  • Blijf dichter bij huis. De Spaanse kust is even zonnig als de Dominicaanse Republiek of Zuid Amerika, maar dichterbij en dus beter voor het milieu. Natuur & Milieu geeft je een alternatieve bucketlist!
     
  • Als je binnen Europa blijft, overweeg dan de trein of de bus.
    • Als je vroeg boekt, kun je spotgoedkope tickets krijgen voor de meeste hogesnelheidslijnen. En reken ook het wachten op de luchthaven mee, wanneer je de reistijden vergelijkt.
    • Kies alleen voor een (zuinige) auto als je genoeg medepassagiers hebt. Of huur een kleine auto (of caravan) op de plek van bestemming, als je daar graag over eigen vervoer wilt beschikken.
    • En het aller-allerbeste alternatief voor vliegen is natuurlijk de fietsvakantie! ;-)

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 4

Eke Eijgelaar 14 juli 2017

Leuk dat het thema vliegen opgepakt wordt! Alleen is dit wel een hele milde nudge.. zo is de volgorde van het artikel (compenseren en pas later tips voor een bewustere keuze) niet de meest effectieve weg naar Parijs. En draagt compenseren door de consument niet bij aan verduurzaming van de sector. In een publicatie van de EU werd vorig jaar de conclusie getrokken dat zelfs aan projecten met de allerhoogste standaard allerlei haken en ogen zitten (https://ec.europa.eu/clima/sites/clima/files/ets/docs/clean_dev_mechanism_en.pdf ). We gebruiken het vliegtuig trouwens voor maar 20% van onze vakanties, maar deze veroorzaken wel 55% van alle vakantie CO2 emissies (en dan is de niet-CO2 impact nog niet meegenomen). Ik zie in het stuk niet zoveel serieuze "redenen om wel te blijven vliegen": mooie bestemmingen te over? Net alsof Europa niets te bieden heeft (en wie kent heel Europa nou? #bucketlist!). Kortere reistijd? Gaat voor een aantal veel-bevlogen bestemmingen in Europa al niet meer op als je de reis van deur tot deur neemt. Ik ken geen ander vervoermiddel waar je zolang moet wachten tot je er in mag (#Schiphol). Goedkope tickets blijken toch vaak een valstrik. Bovendien zijn tegenwoordig veel bus- en treinreizen ook vrij gunstig te krijgen; gewoon slim boeken, net als bij die vliegreizen. Zolang we de mooiste dingen bedenken voor het milieu maar ondertussen blijven vliegen, gaat onze persoonlijke carbon footprint er niet veel op achteruit.

Juan Zuilhof 18 juli 2017

Ha Eke,
Je hebt helemaal gelijk dat dichterbij op vakantie een heel goed idee is. Vliegen heeft een flinke impact, dat onderschrijven we ook in dit artikel. We hopen wel dat mensen die toch gaan vliegen kiezen voor compensatie, omdat het wel degelijk iets uitmaakt, al is het geen sluitende oplossing.

Heleen Ballemans 20 juli 2017

Bedankt dat je dit artikel met ons deelt, Eke! Het is inderdaad erg belangrijk om met een kritische blik te blijven kijken naar klimaatcompensatie. Het is een feit dat hoe minder we vliegen, hoe beter. Als mensen op de hoogte te zijn van de grote impact op het milieu die hun vlucht heeft, kunnen ze beter een afweging maken tussen verschillende opties. In een andere blog geven we bijvoorbeeld tips om van je vakantie te genieten, zonder daarvoor heel ver weg te hoeven: https://www.nudge.nl/blog/2016/06/16/staycation-we-geven-je-wat-tips-voor-duurzame-uitjes/