Match: Waarom 20 Booking.com medewerkers in een fietsfabriek gingen werken

Booking.com wil reizigers meer dan 100.000 bestemmingen wereldwijd laten ontdekken en beleven. Om ervoor te zorgen dat toekomstige generaties van deze bestemmingen kunnen genieten werd het Booking.com Cares programma opgezet. Booking medewerkers doneren hun tijd en kennis aan lokale initiatieven binnen duurzame toerisme. Eind juni gingen 20 medewerkers van Booking.com aan de slag bij social enterprise Roetz-Bikes in Amsterdam-Noord. Roetz maakt van oude afgedankte barrels nieuwe designfietsen voor fietsfanaten, bedrijven, hotels, fietsverhuurders en zelfs de Nationale Spoorwegen.


  • Door

    Sabrina Eilers

    18 juli 2017

Mouwen opstropen

Het daadkrachtige team arriveerde precies op tijd bij Roetz - allemaal op de fiets! Voordat de handen uit de mouwen werden gestoken, werd er eerst rondgelopen door de fabriek en met elkaar kennisgemaakt. Bij Booking waar meer dan 4.000 medewerkers op meerdere locaties in Amsterdam werken, kun je namelijk niet iedereen kennen! Met meer dan 15 verschillende nationaliteiten en uiteenlopende expertises zat de sfeer er meteen in. 

De Roetz-makers een handje helpen

Een aantal fietsliefhebbers ging meteen aan de slag bij de montage. Na een korte uitleg werden wielen gespaakt, bagagedragers en sturen voorgemonteerd. Na wat oefening en uitleg van voorman Niels werd een aantal helpende handjes ‘gepromoot’ en mochten met de montage van de opnieuw gelakte frames beginnen.

Klusjeslijst

De Roetz Fair Factory draait op volle toeren van 8 uur ‘s ochtends tot half 5 ‘s middags. Weinig tijd dus voor overige klusjes in de fabriekshal. Twee teams gingen aan de slag met een lange lijst, zoals het herstellen van een verzakte stoep of het opbouwen van extra kasten voor ontelbaar verschillende moertjes, schroefjes en andere fietsonderdelen. Ook kreeg de plek waar de oude barrels worden gedemonteerd een schoonmaakbeurt.

Blij en voldaan

Na vier uur was het Roetz team blij en dankbaar met al die afgevinkte klusjes en de 20 Booking medewerkers trots op en voldaan met hun bijdrage. Er werd meteen de wens uitgesproken om nog een keer met een nieuw plukje medewerkers terug te komen.

Heeft jouw initiatief dringend handjes nodig?

Het programma Booking.com Cares ondersteunt initiatieven rondom inclusive tourism, the environment en cultural heritage. Mocht jouw organisatie of initiatief hulp kunnen gebruiken, neem contact op met Lotje

Schreeuw het van de daken!


Reacties 3

Jan Zuilhof 24 juli 2017

Cool project!

Marieke Bemelman 25 juli 2017

Hier word je blij van.

Sabrina Eilers 26 juli 2017

Fijn om te horen, Marieke! Het was ook erg leuk om te zien hoe enthousiast het Booking team aan de slag ging! Fijn dat medewerkers de ruimte krijgen voor goede doelen.