Crowdfunding maakt de wereld een beetje mooier

Er zijn plannen die de wereld een stukje beter, slimmer of leuker maken. Om deze plannen te realiseren heb je anderen nodig. De essentie van crowdfunding – of eigenlijk crowd engagement – is met vele mensen samen iets mogelijk maken. Maar hoe bind je jouw crowd aan je onderneming?


  • Door

    Hilde Nugteren

    19 oktober 2017

Met ondernemen werkgelegenheid creëren en voedselverspilling tegengaan

Er zijn plannen die de wereld een stukje beter, slimmer of leuker maken. Maar om deze plannen te realiseren heb je anderen nodig. De essentie van crowdfunding - of eigenlijk crowd engagement -  is met vele mensen samen iets mogelijk maken. En het duurzaam verbinden van je publiek, want betrokken investeerders zijn niet alleen financieel waardevol, maar zijn ook je ambassadeurs, toekomstige klant én kunnen meedenken als het tegenzit. Wij geloven dat oprechte betrokkenheid van investeerders bij jouw onderneming ontzettend belangrijk is om jouw plan tot een succes te maken. 
 
CrowdAboutNow op bezoek bij de gecrowdfunde onderneming de Koekfabriek 

Het verhaal van de ondernemer

Wij vinden dat crowdfunden niet te veel moet gaan lijken op beleggen. Niet het beloofde rendement, maar het verhaal van de ondernemer moet centraal staan voor een duurzame relatie met je investeerders. Als ondernemer vertel je mensen over je plan, zo inspireren en motiveren we elkaar om iets nieuws, beters of groters neer te zetten. Iets wat bijdraagt aan een socialere en duurzamere wereld. Want waarom zou alleen een bankmedewerker mogen beslissen of een duurzaam of sociaal initiatief de investering waard is en het verdient succesvol te worden?
 
Door je verhaal te vertellen, weet je dié mensen aan je te binden die net als jij geloven in je plannen. 

Zo vertel je jouw verhaal:

  • Laat jezelf zien. De gunfactor is belangrijk. 
    Hou het persoonlijk. Investeren doe je niet alleen in goede plannen, maar vooral in goeie mensen. 
  • Zorg dat het gaat leven. Prikkel de fantasie.
    Blijf niet hangen in technische termen en cijfers, maar zorg dat investeerders het voor zich zien.
    Schets een sfeer en ondersteun dit met beeld. 
  • Verzand niet in details. 100 woorden is genoeg. 
    Deel je enthousiasme, maar houd je verhaal kort en eenvoudig. Hoe makkelijker mensen je kunnen navertellen, hoe beter.

Sociale en duurzame initiatieven laten groeien

Het zijn niet alleen de multinationals die het goede voorbeeld kunnen geven. Sterker nog, er zijn steeds meer (MKB-)ondernemingen die een verandering in gang weten te zetten. Ondernemers die niet alleen aan zichzelf denken, maar ook iets betekenen voor de maatschappij.

Win-win voor ondernemer en maatschappij

Zo is Syr in Utrecht een mooi voorbeeld van hoe het anders kan. Het gecrowdfunde burgerinitiatief ontstond als reactie op de vele (onder andere uit Syrië afkomstige) nieuwkomers. In het restaurant werken vluchtelingen of mensen met een vluchtelingenachtergrond, die affiniteit met horeca hebben. Het initiatief kwam met de hulp van 550 investeerders van de grond en biedt nieuwkomers nu succesvol een plek waar ze hun talenten kunnen benutten en ontwikkelen, Syr zorgt dat ze zich thuis gaan voelen in Utrecht en meedoen in de maatschappij.

CrowdAboutNow op bezoek bij gecrowdfunde initiatief Syr 

Ook een beweging tegen voedselverspilling vond zijn weg middels crowdfunding. Na Kromkommer en RotterZwam zetten de ondernemers van ThijsTea zich in om steeds meer krom, dik of lelijk fruit te redden. Thijs begon kleinschalig in zijn keuken, waar hij zijn eerste ijsthee brouwde en experimenteerde met verschillende smaken. Maar om echt een verschil te kunnen maken wilde hij op grotere schaal produceren. Hij vertelde zijn verhaal in een video, waarmee hij 122 investeerders motiveerde om bij te dragen. Zo is het hem gelukt zijn idee uit te laten groeien tot een volwaardige onderneming, waarmee hij steeds meer fruit redt.
 

Thijs van Thijs Tea in zijn keuken

Met andere woorden; verbeter de wereld, begin bij jezelf. Vertel je verhaal en activeer je netwerk, zo kunnen we steeds meer mooie initiatieven waarmaken. 
 
Wil jij ook actie ondernemen en je eigen onderneming starten of je bestaande onderneming uitbreiden en zit je te denken aan crowdfunding? Lees meer over crowdfunding of doe de ondernemerstest.
 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0