Vriendenbijeenkomst Tony’s Chocolonely: genieten van eerlijke, slaafvrije chocola

13 juni 2018

Vriend van Nudge Petrick van DeKoningschrijft schreef deze bijdrage over de Vriendenbijeenkomst bij Tony's Chocolonely. Over gedragsverandering, een bezoek aan Georgië en de missie van Tony's!


Als je het terrein van de Westergasfabriek oploopt, is de winkel van Tony’s Chocolonely niet te missen. Voor chocoladeliefhebbers is dit het walhalla en een mooie plek om vrienden te ontmoeten. Dat de Vrienden van Nudge van eerlijke chocola houden, bleek wel uit de hoge opkomst. Aan heerlijk eten ontbrak het niet, er werd namelijk een maaltijd verzorgd door Instock! Het hielp zeker dat er dit keer ook vrienden van vrienden waren. De locatie had hierin vast ook een rol.

Een sterk merk 

Tony’s Chocolonely is sinds de start in 2004 uitgegroeid tot een sterk merk. Dat is ook precies waarvoor Tony’s de vrienden had uitgenodigd. De chocola verkoopt zichzelf inmiddels. Hierdoor lijkt de aandacht van consumenten vooral uit te gaan naar de verrassende smaakcombinaties. Dit succes leidt echter ook af van de missie. Want laat er geen twijfel over bestaan: het doel van Tony’s was en is 100% slaafvrij als norm in de chocola-industrie. Hoe zorg je dat die missie niet verwatert?

Gedragsverandering stimuleren

Moderator Lars Sørensen plaatst deze vraag eerst in een breder perspectief. De vrienden van Nudge willen elkaar en vooral ook anderen inspireren. Wij zijn er wel van overtuigd dat er veel moet gebeuren om onze wereld leefbaar te houden. Echte stappen zetten vraagt inzet en overtuigingskracht. In dat proces wil Nudge de noodzakelijke gedragsverandering bij mensen en organisaties stimuleren en versnellen. Met een voorbeeld van de afgelopen week maakt Jan van Betten snel duidelijk hoe Nudge dat aanpakt.

Luis in de pels

Zo was hij met de winnaars van de Nudge Global Impact Challenge in Georgië bij Ferrero. Veel mensen kennen dit land als locatie van de meest recente serie van ‘Wie is de mol’. Georgië is echter ook een van de grootste producenten van hazelnoten. Ferrero wil de keten graag duurzamer maken en zet op dat vlak ook zeker stappen. Met Nudge haalt het bedrijf een luis in de pels binnen. Duurzamer produceren stelt zowel de boeren als afnemers voor dilemma’s. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een uitheems insect dat je oogst verpest? Wel of niet spuiten met chemicaliën? Een lastige vraag als je weet dat dit gevolgen voor de certificaten heeft.

Gewoon doen

Een ander dilemma is het gebruik van gas voor de drogers van de noten. Daarvoor gebruiken ze aardgas, dat in die regio vele malen goedkoper is dan ‘dure’ zonne-energie. Hoewel Jan deze dilemma’s op zich allemaal begrijpt, is afwachten geen optie. Juist grote bedrijven moeten niet langer blijven nadenken en gewoon doen. In Nederland lukt dat al aardig. Nudge helpt bijvoorbeeld de Stadsschouwburg in Utrecht om snel de duurzaamste schouwburg te worden. Ook de vriendengroep van Nudge blijft groeien. Dat is goed nieuws omdat het niet alleen Nudge verder helpt. Het biedt juist de vrienden grotere kansen en toegang tot een breed aanbod vriendendiensten. Daarom roept Jan op om alle beschikbare kennis en ervaring maximaal te benutten.


"Fantastische bijeenkomst; zowel inhoudelijk als wat gasten en sprekers betreft; de ideale manier om iets op te steken en te netwerken!"

Richard Kooge, CARE Nederland


Slavernij uitbannen

Tijd om aan de slag te gaan. Tony’s is vanuit een duidelijke missie ontstaan. Volgens CMO Pascal van Ham willen ze een sociaal probleem oplossen door een einde te maken aan slavernij in de chocolade-industrie. Want er is helaas veel mis in de chocoladewereld. De keten is ongelijk verdeeld. Miljoenen boeren produceren cacao en aan het eind van de rit genieten miljarden consumenten van chocolade. In het midden zit echter een handvol chocogiganten die de inkoopprijs zo laag mogelijk houdt. Het effect is dat de cacaoboer in armoede leeft; een situatie die kinderarbeid en moderne slavernij in de hand werkt.

Van liefhebber naar fan

Om structurele verbeteringen te realiseren wil Tony’s meer zijn dan een goed alternatief zijn. De hele industrie moet om. Met een strak routeplan moet dat lukken. En gelukkig is het bewustzijn al flink toegenomen. Van Ham onderstreept dat echte veranderingen samenwerking in de gehele keten vereisen. Maar dan moet wel duidelijk zijn waarom het belangrijk is en wat er al gebeurd is. Door het verhaal van Tony’s, en in het verlengde daarvan de ontwikkelingen in de chocolade-industrie te vertellen en uit te dragen, komt de missie steeds dichterbij. Dan worden chocoladeliefhebbers Tony’s enthousiaste fans die het verhaal kennen en delen.

‘Wie is de slaaf?’

In haar marketing zoekt Tony’s de grenzen op. Dat gaat niet altijd goed. Zo zorgde het nieuws over de vermeende ‘beursgang’ voor veel ophef, zowel positief als negatief. Hoewel leerzaam, is dit geen reden om binnen de lijntjes te kleuren. Daarom staat Van Ham niet negatief tegenover de suggestie van een vriend om een programma met de titel ‘Wie is de slaaf?’ te maken om misstanden letterlijk een gezicht te geven. De boodschap is confronterend, maar voorkomt dat de missie wordt overheerst door de lekkere chocolade. Iedereen is het erover eens dat het verhaal van Tony’s een groter platform verdient. Daarom stelt een andere vriend voor om het verhaal, dat nu nog aan de binnenkant van de verpakking staat, juist op de buitenkant van de repen af te drukken. Dan kan niemand het meer missen. 

Deze en andere tips neemt Tony’s zeker mee volgens Pascal om de missie van slaafvrije chocola wereldwijd een platform te geven. Want genieten van eerlijke chocola voelt veel beter!

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0