Verminder je voedsel-footprint met Babette Porcelijn

Als je wilt verduurzamen, kun je aan allerlei dingen denken: minder energie verbruiken, elektrisch rijden of je afval scheiden. Maar een nog grotere vermindering van je voetafdruk kun je bereiken met je voeding. En daar kun je vandaag al mee beginnen! Babette Porcelijn geeft tips.


  • Door

    Team Nudge

    14 juni 2018

De impact top 10

Babette Porcelijn is auteur van het boek De Verborgen Impact, waarin ze de klimaatimpact van westerse consumenten uiteenzet. Hierin wordt onder andere de impact top 10 uitgelicht: de 10 dingen die de meeste impact hebben op het milieu. Als van deze top 10 alle onderdelen die met voeding te maken hebben (vlees, plantaardig, vis & drinken en zuivel & eieren) samengevoegd worden, heeft voeding de grootste impact! Daarom vind je in dit blog de tips van Babette om de impact van jouw voeding zo klein mogelijk te maken.  

Consumptie van vlees, zuivel en eieren verminderen. 

Allereerst kun je een enorm verschil maken door je consumptie van dierlijke producten te verminderen. Vlees veroorzaakt bij een gemiddeld voedingspatroon twee derde van de impact door voedsel en heeft een aandeel van minstens 30% in klimaatverandering. Hoe dit kan? Het verbouwen van veevoer is de grootste boosdoener. Want er is veel voer nodig om maar een beetje vlees te produceren. Daarvoor heb je veel landbouwgrond nodig, maar ook water, pesticiden en kunstmest. Sojaproductie voor krachtvoer van vee leidt bijvoorbeeld direct tot grootschalige ontbossing van het Amazonewoud. Verder veroorzaakt het verbouwen van veevoer overbemesting en verzuring van de bodem. 

Dieren zijn daarnaast inefficiënte eiwit-producenten. Er moet namelijk veel voer in om er een klein beetje eiwitten uit te halen. Van alle dieren is het rund een van de minst efficiënte dieren (je stopt er 7 tot 25 kilo voer in, en krijgt er 1 kilo vlees uit), de kip is al beter (gaat 4 kilo in, komt 1 kilo uit). We kunnen de gewassen dus beter zelf opeten en niet aan dieren voeren. Dat zou onze impact flink verminderen.

De tips van Babette om je footprint van dierlijke producten te verminderen:  

  • Word vegetariër of veganist, of probeer zo min mogelijk vlees te eten.
  • Als je vlees op het menu zet, kies dan een diersoort die relatief weinig impact heeft, zoals kip of varken en vermijd rund- en lamsvlees. 
  • Kies voor Nederlands vlees.
  • Eet ook zo min mogelijk vis.
  • Bereid kleine porties biologisch vlees, je hebt niet zoveel eiwitten nodig. We eten in Nederland gemiddeld zelfs 37% te veel eiwitten.
  • Geef je huisdier vegetarisch voer. We zouden bijna een derde van de westerse vleesconsumptie kunnen besparen met vegetarische huisdieren. Je kunt je hond of kat ook speciale vleesvervangers geven. Babette heeft door een dierenarts laten uitzoeken hoe het zit met vegetarisch voedsel en het blijkt hartstikke veilig (wel het juiste spul kopen, niet zelf maken)! Geef je je huisdier toch vlees? Kies dan in elk geval 'eenvoudig' voer uit slachtafval en geen vlees dat ook door mensen gegeten kan worden. Geen biefstuk voor de hond!

Geen voedsel verspillen

In de hele productieketen van de akker tot aan je bord gaat ruim een derde van het voedsel verloren. Bij groente ligt dit zelfs nog hoger, daar gaat soms wel de helft verloren. Die uitval is bij verse groente hoger dan bij houdbare. Maar bij vlees en vis is verspilling het ergste - want die hebben de meeste impact. Een deel verspillen we thuis, zoals voedsel dat over de datum is en restjes van je bord. Als we thuis geen voedsel zouden verspillen, daalt onze impact door voedsel met gemiddeld 15%. 

Tips om minder voedsel te verspillen:

  • Gooi geen eten weg. Haal een serie afsluitbare bewaarbakjes in huis om restjes in te bewaren.
  • Kies in de winkel producten die bijna over de datum zijn, anders gooit de supermarkt ze weg. 
  • Koop niet méér verse producten dan je gaat eten en eet bederfelijke dingen eerst.
  • Ga op zoek naar lekkere recepten voor je restjes. Zoals deze van onze vrienden van Instock: maak van je oude brood croutons, wentelteefjes of een Italiaanse broodsalade. En maak van dat restje aardappelpuree heerlijke aardappelkroketjes of een Spaanse tortilla. Er zijn ontzettend veel fijne recepten te vinden.
  • Experimenteer ook met methoden als inmaken, pekelen, of fermenteren. Dat klinkt misschien ouderwets, maar is inmiddels weer helemaal in en ontzettend makkelijk.
  • Over de THT-datum betekent niet meteen bedorven. Gewoon even kijken of het nog goed is en snel opmaken (aan de TGT-datum moet je je wel echt houden).
  • Schep kleinere porties op, dan hou je minder over op je bord. 

Denk meer na over de inhoud van de verpakking, dan de verpakking zelf

We maken ons vaak erg druk om de verpakkingen van ons voedsel. Verpakkingen van groente dragen voor zo'n 10% bij aan de impact. Bij vlees is dit zelfs minder dan 1%. De inhoud zelf veroorzaakt dus het overgrote deel van de impact. Daarom deze tips: 

  • Beschermt de verpakking de inhoud tegen bederf? Je kunt het verpakte artikel rustig kopen. De inhoud van de verpakking maakt véél meer verschil: vlees of vega is de belangrijkste overweging (en vega natuurlijk de beste keus). 
  • Gooi verpakkingen in de juiste container.
  • Gooi nooit plastic in de natuur. Als je wilt, kun je zelfs plastic oprapen en in de prullenbak gooien. Maak er een sport van!

 

Heb jij nog meer tips om je footprint van voedsel te verkleinen? Wij zijn benieuwd! 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 1

Kasper Boers 24 juli 2018

V Vegan geworden
V Meer zelf kweken in de eigen tuin
V Niet meer met het vliegtuig op vakantie
V Werken op loop- en fietsafstand
Nu nog wat minder spullen...