Hoe werf je professionals in duurzaamheid?

Hoe kom ik als organisatie aan goede werknemers die mijn duurzaamheidsambities handen en voeten geven? Hoe behoud ik de juiste mensen binnen mijn organisatie en voorkom ik uitstroom? Hoe zorgen we dat het gat tussen de werkvloer en de directie gedicht wordt? Op deze vragen gingen zo’n 20 bedrijven, waaronder Schuttelaar & Partners, Tony’s en Climate Neutral Group, afgelopen donderdag met elkaar in discussie. Deze Ronde Tafel werd georganiseerd in samenwerking met Sustainable Talent.


  • Door

    Annick Schmeddes

    19 juni 2018
  • Door

    Team Nudge

    19 juni 2018

Doe aan scherp verwachtingsmanagement 

Annick Schmeddes, eigenaar van Sustainable Talent, liet zien dat de rol van professionals sterk veranderd is. “De strategie en het verdienmodel van bedrijven is tegenwoordig zo dynamisch dat het voor veel bedrijven lastig is om aan te geven hoe de situatie er over een half jaar uitziet. Je ziet dat veel bedrijven dan ook bang zijn om verkeerde verwachtingen te scheppen bij professionals. Om de juiste professionals aan te trekken, is het echter van belang om aan scherp verwachtingsmanagement te doen. Mijn tip: geef in de vacature aan welke resultaten je verwacht. Als je de ideale droomkandidaat zou hebben, wat heeft deze dan over 2 jaar bereikt? Het is daarbij niet erg als die rol op een gegeven moment is uitgespeeld.”

Een kijkje in de keuken

Niet alleen bedrijven zijn constant aan het veranderen, ook professionals zijn voortdurend in beweging en willen doorgroeien. Annick geeft aan dat het daarom goed zou zijn om als werkgever al veel eerder zichtbaar te maken wat er speelt zodat de koppeling tussen duurzame werkgevers en duurzame talenten eerder gemaakt kan worden. Sommige bedrijven hebben moeite om professionals aan te trekken; Tony’s daarentegen is een echte ‘talentenmagneet’. Elke maand geven zij een ‘Tony’s praatje’ waarbij professionals een kijkje in de keuken krijgen van het bedrijf. Weliswaar is dit niet bedoeld als wervingsmechanisme maar het zorgt er wel voor dat je als bedrijf heel transparant laat zien wat de ontwikkelingen zijn. Hierdoor krijgen professionals al in een eerder stadium (dus voordat er een vacature is) een goed beeld of zij bij de organisatie en de huidige ontwikkelingen van het bedrijf passen.

Versnellen door middel van talentmanagement

Naast het aantrekken van nieuwe professionals, kan je als bedrijf versnellen op het gebied van duurzaamheid door middel van talentmanagement. Anne-mieke Minderhoud, voormalig Global Communications Manager bij Bugaboo International: “Talentmanagement en duurzaamheid zijn beide lange termijn. Er zit echter vaak een gat tussen de doorvertaling van de businessstrategie van de directie naar de werkvloer. Een gemiste kans, want zonder de mensen gaat het niet gebeuren. Bedrijven zouden anders naar mensen moeten kijken, je kan dit niet vangen in harde cijfers of een spreadsheet. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat talenten weggaan bij bedrijven die niet aan people management doen of dat je die talenten simpelweg niet meer krijgt. Maak HR daarom meer een ‘people partner’ voor de board en laat HR en communicatie meer samenwerken om de juiste talenten aan te trekken én te behouden.” 

Cultuurverandering door Viral Change

Walter Faaij van Green Culture Lab liet zien hoe allesomvattend cultuur is. “Organisaties vragen mij vaak om duurzaamheid te verankeren in hun organisatie. Je kan daarbij niet om cultuur heen, je kunt immers niet een dagje ‘niet aan cultuur doen’. Het heeft geen zin om een cultuurverandering van bovenaf op te leggen. Niemand wil immers veranderd worden. Tegelijkertijd verandert iedereen voortdurend. Als je echte verandering wilt bewerkstellingen binnen je organisatie, probeer dit dan via ‘viral change’ te faciliteren. Door de juiste (highly connected) mensen uit verschillende lagen van de organisatie samen te brengen in ‘Green Rebel groepjes’, faciliteer je de verspreiding van een bepaald gedachtengoed. Belangrijk is om het alleen te faciliteren, niet teveel te organiseren en vooral te laten gaan. Dus bottom-up en peer-to-peer. Mensen gaan dan lokaal veranderingen doorvoeren, binnen hun eigen context. Alleen op deze manier kan je iets daadwerkelijk verankeren binnen je bedrijf.”

Inspiratie voor verdere samenwerking

Bij deze willen we alle deelnemers hartelijk danken voor hun aanwezigheid. Waarschijnlijk hadden we nog de hele dag kunnen doorpraten en velen gaven dan ook aan graag verder te sparren over dit onderwerp, ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. We gaan hier dus zeker een vervolg op organiseren! Meer weten of interesse om aan te sluiten? Neem dan contact op met Annick Schmeddes via annick@sustainabletalent.nl.

Deze blog is afkomstig van Sustainable Talent
 

Schreeuw het van de daken!