Weg met greenwashing, maak impact meetbaar | Nudge Vriendenbijeenkomst bij Grant Thornton

Duurzaamheid; iedereen doet er wel wat mee. En belangrijker nog, iedere organisatie moet er wat mee. Maar hoe creëer je echte impact, voor jezelf en voor je klanten? Kies je voor hapsnap of is het onderdeel van je DNA? Dat is belangrijker dan ooit in een wereld waar mensen - klanten en medewerkers - kritisch meekijken.


  • Door

    Petrick de Koning

    22 oktober 2019

Een inleiding boordevol wezenlijke vragen en heel veel bedrijven zoeken naarstig naar de beste antwoorden. Ze snappen dat oude businessmodellen niet het eeuwige leven hebben en willen verduurzamen. Maar hoe maak je als organisatie de switch naar een toekomstbestendig businessmodel voor je bedrijf en de wereld? Ook de accountants van Grant Thornton zoeken naar antwoord op deze vraag. Dat kun je beter niet alleen doen; daar vraag je de Vrienden van Nudge voor. 

Bomen knuffelen?

In de accountancywereld is het een gevleugelde uitspraak: accountants zullen de wereld redden. Dat lukt niet als ze alleen boeken blijven controleren. Dus hoe creëer je echte impact, voor jezelf en vooral voor je klanten? En hoe maak je die impact meetbaar en stuurbaar? Dat vraagt meer dan een duurzame strategie. Je moet dan ook nadenken over de dienstverlening die je klanten biedt. 

Slim en doelgericht verduurzamen

Grant Thornton zit middenin dit transitie traject, maar beseft dat er nog heel wat moet gebeuren. Ze willen verduurzamen en ook andere organisaties te helpen om meer impact te maken. De overname van Sinzer is een stap in de goede richting. De club van Emma Verheijke werd in het begin binnen Grant Thornton nog gekscherend neergezet als bomenknuffelaars. Onterecht omdat zij de impact van duurzaamheid juist meetbaar en concreet maken. Dus geen zweverig gepraat, maar bedrijven juist helpen slimmer en doelgerichter te verduurzamen. 

Future-proof blijven

Duurzaamheid is volgens Emma geen overbodige luxe. Hoewel de feiten voor zich spreken – Earth Overshoot Day was dit jaar al op 29 juli – blijven veel organisaties hangen bij afvalscheiding en LED-lampen. Tijd om in actie te komen door doelen te bepalen, bijvoorbeeld op basis van de SDG’s. Vervolgens is het cruciaal om de status en voortgang van de gekozen strategie te meten aan de hand van betrouwbare informatie. Daar komen accountants weer in beeld. Want dan is het mogelijk om de impact van de strategie op klimaat en maatschappij zichtbaar te maken. En bij te sturen om te zorgen dat een bedrijf future-proof is en blijft. Dan is duurzaamheid geen gebabbel, maar de weg naar een financieel gezond bedrijf dat efficiënt opereert en bewuste keuzes maakt. 

Hygiënefactor

Roepen dat je duurzaam bent, is dus niet meer voldoende. Grant Thornton snapt dat. Tegelijkertijd is het lastig om als organisatie echt te verduurzamen en daarbij ook alle medewerkers te betrekken. Voor de vrienden van Nudge is wel duidelijk waar de focus moet liggen. Plat gezegd heeft een accountant een laptop en een auto nodig. Die verduurzamen is inmiddels een hygiënefactor. De echte impact ligt dus bij de klanten. Daar moet het businessmodel zich op richten. Zeker nu technologische ontwikkelingen zo’n 60 procent van het standaardwerk van de accountant overnemen. Er is dus voldoende ruimte om de adviesrol uit te breiden en te verdiepen. 

Wat doe je zelf?

Dat is ook precies waar Grant Thornton volgens Otto Kempkes op inzet. “We willen cliënten en de markt helpen transformeren naar een verantwoorde economie en duurzame en inclusieve bedrijfsvoering.” Mooie woorden, maar hoe maak je die switch? De aanpak is eenvoudig: buiten winnen is binnen beginnen. Of zelfs nog eerder, bij de opleiding van de nieuwe generatie accountants. De uitnodiging aan de vrienden Nudge onderstreept dat het Grant Thornton serieus is. Hoewel het spannend is, gooien ze de deuren open en laten anderen meedenken over hun eigen future-proof strategie. Ze horen de wake-up call en komen in actie. Zo geven ze praktische invulling aan de 18e SDG: Wat doe je zelf? Nou?

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0