Start een campagne, juist nu.

Om de community van vrienden, vaste gasten en omwonenden om hulp te vragen, te betrekken bij de situatie en samen met hen verder te bouwen aan je onderneming kun je een campagne starten via CrowdAboutNow.


  • Door

    Hilde Nugteren

    2 april 2020

De strijd tegen het coronavirus heeft invloed op veel (lokale) ondernemers. Waar de ene ondernemer de productie moet opschalen om aan de vraag te kunnen voldoen, moet de andere ondernemer creatief omgaan met hun dienst of product om de kosten nog enigszins te dekken. Om mee te buigen met de nieuwe realiteit en naar de toekomst te kunnen kijken ontstaat er bij veel ondernemers nu een financieringsvraagstuk. Ter financiële overbrugging van deze periode, om kansen te kunnen pakken of om deze periode te gebruiken om straks nog mooier, beter of duurzamer je deuren weer te openen. Zijn er mogelijkheden? CrowdAboutNow vertelt wat zij kunnen doen.

Een crowdfundingcampagne starten, juist nu.

CrowdAboutNow ziet bij hun klanten (veel horeca-, food- en retailondernemers) dat er ontzettend veel betrokkenheid is vanuit hun klantenkring. Ondernemers ontvangen veel steunbetuigingen en waar het kan wordt er juist online bij hen besteld. Om deze community van vrienden, vaste gasten en omwonenden om hulp te vragen, te betrekken bij de situatie en samen met hen verder te bouwen aan je onderneming kun je een campagne starten via CrowdAboutNow. 

Welke crowdfundingopties zijn er?

Het is mogelijk om een voorverkoopcampagne te starten. In een voorverkoopcampagne kunnen ondernemers een tegoed voor een product of dienst verkopen. Een andere optie is een unieke beloning, waarmee de binding met het bedrijf wordt vergroot. Dit kan in de vorm van een product of dienst zijn (bijv. merchandise of een speciaal quarantainepakket), maar ook een beloning van sociale of symbolische waarde: jouw naam vereeuwigd op onze heldenmuur! Zo bieden de ondernemers van biercafé Foeders en het Lagerhuys in Amsterdam naast taptegoed een exclusief openingsfeest voor supporters van de campagne. En je wordt vriend van het café, waarmee je bepaalde privileges krijgt. 

Het is ook mogelijk om een bedrag te lenen van betrokkenen. Je kunt als ondernemer zelf bepalen over welk termijn je dit terug betaalt en hoeveel rente je biedt, dit kan ook 0% zijn. Dat deden bijvoorbeeld de ondernemers van IJsbaart, zij financierden zo hun voorraad zelfgeproduceerde ijsjes voor aankomende zomer.

Denk je erover een campagne te starten? We geven je graag nog wat tips.

5 belangrijke onderdelen voor een succesvolle campagne in deze tijd: 

  1. Zorg voor positieve en persoonlijke communicatie, zo weten supporters voor wie ze het doen. Jij en je team zijn de mensen die ze willen helpen! 
  2. Zorg voor een doel, in een campagne stel je een doelbedrag in, zo weten supporters waar ze naartoe werken. 
  3. Creëer een beweging: in een campagne kan iedereen zien hoeveel mensen al mee doen, dat schept vertrouwen voor nieuwe bezoekers. Vraag supporters ook hun deelname te delen met anderen, zo verspreidt het geluid zich snel. 
  4. Benadruk de urgentie. We willen allemaal dat we na deze tijd weer terecht kunnen bij onze favoriete lokale ondernemers. Wil je investeren in je zaak? Vertel waarom het belangrijk is dat dit juist nu gebeurt! 
  5. Laat supporters weten dat ze onderdeel zijn van een groter doel. Vertel je verhaal en wáárom je onderneemt, zo weten ook mensen die jou niet kennen waarom je onderneming bestaat en waarom ze jouw campagne moeten steunen (is gelijk mooie marketing voor je bedrijf!). 

Heb jij financiering nodig om deze periode te overbruggen of om mee te kunnen groeien met de veranderende markt? CrowdAboutNow hanteert in april gereduceerde tarieven om ondernemers tegemoet de komen in deze lastige periode. Wil je de mogelijkheden bespreken? Bekijk de pagina van CrowdAboutNow of stuur een mail naar niels@crowdaboutnow.nl. 

Schreeuw het van de daken!