Tips voor de beginnende vegetariër

Veel mensen willen best vegetariër worden, en zijn best handig in de keuken. Toch is het een hele omschakeling: wat zet je op tafel? Anno 2020 is het echt niet meer nodig om je te behelpen met een bak sla en een veggie-burger. Denk eens aan de vele voedingsstoffen die wél in een vegetarische leefstijl mogen. Hier alvast een aantal tips om je op weg te helpen.


  • Door

    Team Nudge

    20 mei 2020

Verborgen bestanddelen

Denk eraan dat in sommige producten dierlijke bestanddelen verborgen kunnen zitten. Zo is gelatine een veelgebruikt bindmiddel in pudding, winegums en taarten en bevat normale kaas dikwijls dierlijk stremsel. Check dus altijd de verpakking. Wanneer je naar de toko of een Thais restaurant gaat, vraag dan naar het gebruik van trassi (garnalenpulp) en vis- en oestersaus. En controleer je 'vegetarische kroket' op de bouillon. Maar wees niet te streng voor jezelf, je bent al duurzaam bezig door überhaupt wat minder vlees te eten. Anderen denken aan een zonnepaneel of de auto een dagje laten staan. Weer anderen planten een boom. Maar met z'n allen komen we er wel. En vegetarisch is nog vele malen gezonder ook. Losse tip: gril je groenten. Niet wokken of koken, maar grillen. En dan in olijfolie bewaren. Veel lekkerder!

Umami!

De vijfde smaak, umami genoemd, is bij velen nog onbekend, maar daar kun je heerlijke veggie-gerechten mee bereiden. De gedroogde paddenstoelen, die beter bekend zijn onder de naam eekhoorntjesbrood, zijn hartige smaakmakers voor pasta of risotto. Je weekt ze eerst tien minuten in kokend water, zeeft het zand eruit met een stuk keukenpapier en dan kun je ze aan de saus toevoegen. Truffels zijn duur, maar flesjes truffelolie niet. Hiermee kun je bijvoorbeeld van een (tomaten)salade een enorme smaakbom maken.

Snacken

Vegetarisch snacken beperkt zich gelukkig niet meer tot de kaassoufflé. Van de Beyond burger (enigszins duur) en de producten van de Vegetarische Slager (zeer betaalbaar) tot de vega gehaktballetjes van Vivera, je zult merken dat de groeiende markt voor vleesloze producten prima vleesvervangers oplevert. Ook Mora maakt geweldige kroketten en frikandellen zonder vlees.

Uit eten

De Indiase en Italiaanse keuken zijn al van meet af aan overwegend vegetarisch georiënteerd. De eerste uit geloofsovertuiging, de andere vanwege schaarste. Dat heeft in de loop der eeuwen de nodige klassiekers opgeleverd. Ga je uit eten met een groep? Neem de vleeseters mee naar een Indiër of Italiaan en iedereen geniet. 

Samen vegetariër

Voor twee verschillende diëten koken is een ramp. Bespreek dus met je partner of je niet samen (parttime) vegetariër kunt worden. Het scheelt geld, afwas en een hoop gedoe in de keuken. En je kunt samen gezellig sparren over nieuwe kookideeën. Eet smakelijk alvast!

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0