Voor- en nadelen van een waterstofauto

In 2020 wordt de elektrische auto steeds populairder. Een elektrische auto is veel duurzamer dan milieuvervuilende benzine- en dieselauto' s. Maar er is een duurzame concurrent van de elektrische auto en dat is de waterstofauto. Echter zijn de meningen verdeeld over de waterstofauto. Lees hier wat de voor- en nadelen zijn van een waterstofauto.


Waterstofauto rijdt ook elektrisch

Wat veel mensen niet weten is dat een waterstofauto ook elektrisch rijdt. Bij een elektrische auto die we nu kennen, wordt de elektriciteit opgewekt in een batterij. Bij een waterstofauto komt de stroom uit een brandstofcel. Waterstof wordt getankt als een gas, water- en zuurstof komen samen in een brandstofcel. Vervolgens komt er elektriciteit vrij waarop de auto kan rijden.

Hogere actieradius

Eén van de grote nadelen van een elektrische auto met een batterijpakket is de lage actieradius ten opzichte van een brandstofauto. Met name als er lange afstanden mee gereden moeten worden, kan het heel vervelend zijn dat de auto tussentijds moet worden opgeladen. De actieradius van een waterstofauto is minimaal 500 kilometer. Veel elektrische auto' s redden dit niet.

Tanken om weer door te gaan

Een ander groot voordeel van een waterstofauto is dat als de waterstof op is, je het makkelijk kan bijtanken. Vergelijkbaar met een brandstofauto dus. Bij een elektrische auto moet de auto eerst uren aan de laadpaal hangen, voordat je er weer heel wat kilometers mee kan rijden. Met een waterstofauto hoeft dat dus niet.

Onuitputtelijke bron

Waterstof raakt nooit op en kan altijd worden geproduceerd, dat is wel anders dan bij andere fossiele brandstoffen die niet voor eeuwig beschikbaar zijn. Ook is het mogelijk om het proces van productie tot gebruik in de auto CO2-neutraal te houden, wat weer goed is voor het milieu natuurlijk.

Beperkt aantal waterstofstations

Tot zover de voordelen van een waterstofauto. Eén van de grootste nadelen waarom er nog maar zo weinig waterstofauto's rijden, komt door het beperkte aantal waterstofstations. In Nederland zijn het er slechts vijf. Het bouwen van een waterstofstation brengt hoge kosten met zich mee, waardoor dit lang op zich laat wachten. Er rijden bovendien maar weinig waterstofauto's rond, dus het is ook een beetje een kip-en-ei-verhaal.

Duur in aanschaf

De productiekosten van een waterstofauto liggen erg hoog, wat terug te zien is in de aanschafprijs. We zien dat elektrische auto's de laatste jaren al wat dalen in de prijs, waardoor ze aantrekkelijker worden voor een breder publiek. Een waterstofauto kost echter nu nog minimaal 75.000 euro. Je moet dus behoorlijk wat geld hebben om het te kunnen bekostigen. En daar zal dan ook geen goedkope autoverzekering bij horen. Hoe duurder de auto, hoe hoger de premie. Daarnaast zal men met zo'n dure auto niet de meest goedkope autoverzekering kiezen, maar een autoverzekering die iedere beschadiging dekt.

Er zijn mensen die heel enthousiast zijn over de waterstofauto's, maar er is nog veel twijfel over de economische en praktische haalbaarheid van waterstofmobiliteit. De tijd zal het leren of de waterstofauto een gedegen concurrent wordt van de elektrische auto.


Deze blog is geschreven door Pricewise

Via Pricewise staat het je geheel vrij om zelf voor de duurzame energie te kiezen en zo je steentje bij te dragen aan het milieu. Eén van de filteropties in onze energievergelijker is dan ook 'Groene stroom', waarmee je voor jou geldende duurzame energieproducten in de laagste prijsvolgorde gepresenteerd krijgt. Je kunt kiezen voor 'Alleen groen' of 'Alleen groen uit Nederland'. 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0