Hoe kunnen wij door thuiswerken het milieu helpen?

Thuiswerken is het nieuwe werken. Sinds enige jaren neemt de hoeveelheid mensen die vanuit huis werkt explosief toe. De recente ontwikkelen met het Corona-virus verplichtte ondernemers om vrijwel alle medewerkers niet meer op kantoor te laten werken. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel mensen gewend zijn geraakt aan het thuiswerken. De verwachtingen zijn dan ook dat thuiswerken meer en meer de norm zal worden.


Voor zowel werkgever als werknemer zijn er voordelen en nadelen van thuiswerken. Eén daarvan is een geschikte ruimte creëren om goed, rustig en efficiënt te kunnen werken en eventueel ook mensen te kunnen ontvangen. Een creatieve oplossing hiervoor is het plaatsen van een tuinkantoor. Wellicht als vervanger voor de auto van de zaak?

Voordeel van thuiswerken

Thuiswerken kent vele voordelen. Denk bijvoorbeeld aan de vermindering van de verkeersdrukte en een ontlasting voor het openbaar vervoer. De algemene bereikbaarheid verbetert hiermee enorm. Minder files en minder vertragingen in het openbaar vervoer zorgen er ook voor dat medewerkers minder vaak te laat komen én tijd overhouden. En last but not least: minder woon-werkverkeer leidt tot minder uitstoot van schadelijke stoffen. Dat is goed voor het milieu. Werkgevers vergoeden doorgaans de reiskosten van hun werknemers. Door een werknemer thuis te laten werken bespaart de werkgever op deze vergoedingen.

Nadeel van thuiswerken

Uiteraard kleven er ook nadelen aan thuiswerken. De controle op werkzaamheden is minder, waardoor het meer voor de hand liggend is om tijdens werktijd privézaken uit te voeren. Tegelijkertijd zijn mensen die thuiswerken vaak makkelijker bereid langer te werken of om buiten werktijd nog even iets voor het werk te doen. Thuiswerken vervaagt zo de grenzen tussen werk en privé. Dit geeft een groter risico op burn-out en dat is natuurlijk nadelig voor zowel de medewerker als voor de werkgever. Ten slotte zorgt een onprettige werkplek voor minder concentratie en een minder efficiënte werkdag.

De oplossing voor een thuiswerkplek

Doordat medewerkers vanuit huis werken besparen de werkgevers veel op maandelijkse reiskosten. In combinatie met een overbodig geworden leaseauto van de zaak kan het interessant zijn om na te denken over de mogelijkheden voor een tuinkantoor. Een werkgever kan deze fiscaal aantrekkelijk aanschaffen en verleasen aan de medewerker. Na de geleasde periode bestaat de mogelijkheid dat de medewerker het tuinkantoor tegen een afgestemde koopprijs privé overneemt. In een tuinkantoor is het mogelijk rustig te werken, naar het toilet te gaan en eventueel mensen te ontvangen. Een ideale manier om efficiënt te werken én de zaken te scheiden van privé.

De EdenShelter als tuinkantoor

Een plek om de focus te vergroten, productiviteit te verhogen en creativiteit te stimuleren. Met een EdenShelter als kantoor, is werken in een verfijnde ruimte met minimalistische architectuur en een puur interieur absoluut mogelijk. De combinatie van prachtige architectuur, natuurlijk licht en duurzame elementen dragen bij aan een productieve en creatieve werkruimte. Een EdenShelter is in diverse formaten verkrijgbaar, voldoet volledig aan het Nederlandse bouwbesluit én is bovendien eenvoudig verplaatsbaar. De unieke, duurzame en circulaire opbouw is compleet naar wens samen te stellen en geeft jarenlang werkgenot. 

Schreeuw het van de daken!