De uitkomsten van het Nudge 10 jaar-onderzoek

Zo'n massale respons hebben we nog nooit gehad op een enquête. Geweldig, jullie betrokkenheid! We hebben ons door de vele duizenden antwoorden gewerkt en koppelen hierbij de belangrijkste uitkomsten aan jullie terug.


  • Door

    Team Nudge

    9 oktober 2020

Een van de dingen die voor ons in het oog sprongen: sociaal-economische ongelijkheid vinden jullie een steeds belangrijker duurzaamheidsthema, maar een significante verbetering lijkt nog ver weg. 

Belangrijkste duurzaamheidsthema’s

Als belangrijkste duurzaamheidsthema’s in de afgelopen tien jaar noemden jullie klimaatverandering (72% van de nudgers), afval en vervuiling (40%), biodiversiteit en natuur (38%) en energie (35%). Vooruitkijkend naar het komende decennium is er een fors toegenomen zorg over biodiversiteit en natuur (van 38% naar 45%), sociaal-economische ongelijkheid (van 18% naar 30%) en water (van 9% naar 20%). 

Weinig significante verbetering verwacht

Energie, mobiliteit en afval en vervuiling zetten jullie voor de periode 2020-2030 juist minder vaak in de top 3 van grootste zorgen. Dat is ook wel goed te verklaren als je kijkt naar jullie antwoorden op de vraag waar je de grootste significante verbetering verwacht. Daar verwachten jullie dat de komende tien jaar flinke vooruitgang wordt geboekt op het gebied van energie (63% van de nudgers), afval/vervuiling (47%), mobiliteit (33%) en voedsel (28%). Er zijn ook thema’s waar jullie minder hoopvol over zijn. Slechts weinig nudgers verwachten een significante verbetering op het gebied van overbevolking (3%), grondstoffen (7%), ongelijkheid (8%) en water (9%). 

De overheid moet duurzame keuzes stimuleren

Als we allemaal kleine stappen zetten, dan maken we samen de maatschappij duurzamer, dat is het uitgangspunt van Nudge. Maar is dat 10 jaar later nog steeds een goed uitgangspunt? Of hebben consumenten samen onvoldoende marktmacht en kunnen alleen grote spelers echt voor verandering zorgen? 60% van jullie is het hier niet mee eens: consumenten hebben ook echt een eigen verantwoordelijkheid. Overigens zien jullie daar wel nadrukkelijk een rol voor de overheid weggelegd. Een massale 97,5% vindt dat de overheid duurzame keuzes moet stimuleren door heffingen op niet-duurzame keuzes. Onze provocerende stelling dat duurzaamheid inmiddels alleen nog een marketingterm is, daar gaan jullie gelukkig niet in mee. Driekwart van de nudgers is het daar niet mee eens. Een deel van jullie is pessimistischer, want 20% kan zich goed in deze stelling vinden.

Welvaart inleveren

Dat verduurzaming ook offers vraagt, zien jullie duidelijk onder ogen. Liefst 90% van de nudgers geeft aan dat ze bereid zijn om welvaart in te leveren om de planeet te redden. En 65% van jullie heeft er vertrouwen in dat we ons samen met onze naasten wel kunnen redden. 

Stoppen met vliegen, vlees eten en overconsumptie

Handelingsperspectief heeft bij Nudge een centrale rol: het gaat om concrete stappen realiseren. Op de vraag met welk niet-duurzaam gedrag iedereen meteen zou moeten stoppen, hebben jullie een breed scala antwoorden gegeven. We hebben ze wat gerubriceerd en dan worden vliegen, vlees eten en overconsumptie het meest genoemd. Als het gaat om nu starten met verduurzamen, dan zijn voedingspatroon aanpassen, consumptie verminderen, bewustwording vergroten, recyclen en vervoer de duurzame stappen die jullie het vaakst noemen. 

Complimenten en suggesties

Alle complimenten, bedankjes, tips en suggesties die we van jullie kregen, waren misschien wel het grootste cadeau! Heel fijn om te lezen dat jullie ons werk waarderen. Jullie tips en suggesties zijn voor ons heel waardevol, die gaan we komende tijd goed onder de loep nemen. 

Nogmaals dank voor jullie respons!

Ons jubileum-webinars ‘Het Duurzame Decennium’

We vieren ons 10-jarig bestaan met een serie van tien gratis webinars. Met toonaangevende gasten uit de duurzaamheidssector kijken Nudge-directeur Njord Pattiasina en Nudge-oprichter Jan van Betten vooruit naar duurzaamheid in de komende tien jaar. Vandaar het thema: ‘Het Duurzame Decennium’. Zaterdag 10 oktober is Maurits Groen te gast. Kijk je mee? Registreer je dan hier.

Op deze pagina vind je alle informatie over de webinars en de volgende gasten. 

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0