JA-JA sticker: bewust kiezen vóór reclame

Wie nog reclamefolders wil ontvangen, moet sinds 2017 in Amsterdam een ja/ja-sticker op zijn brievenbus plakken. Als consument moet je dus bewust kiezen voor het ontvangen van reclame.


  • Door

    Team Nudge

    21 mei 2021

De Amsterdamse fractie van de Partij voor de Dieren nam het initiatief voor de JA-JA sticker. Ze vergeleek het plan met het opt-in-systeem voor digitale reclame. Bedrijven mogen je alleen met jouw uitdrukkelijke toestemming een nieuwsbrief sturen. Zo is het versturen van ongevraagde commerciële e-mails aan banden gelegd. Volgens de PvdD scheelt de maatregel op jaarbasis 10 miljoen kilo aan oud papier. Per jaar wordt in Nederland 205 miljoen kilo papier aan reclamefolders verspreid, omgerekend 34 kilo per huishouden

Sticker plakken teveel gedoe?

In de meeste gemeentes werkt het zo dat als je geen reclamefolders wil ontvangen, je een NEE-JA sticker op je brievenbus moet plakken. Je krijgt dan nog wel de gratis weekbladen, maar geen reclamefolders. Met een NEE-NEE sticker krijg je ook geen gratis weekbladen meer. Wil je een van deze stickers ontvangen? Je kan ze hier bestellen.

Reclamebranche en winkeliers zijn tegen

Folderverspreiders, Amsterdamse winkeliers en MKB Nederland protesteerden fel tegen invoering van de JA-JA sticker. Ze vonden het vorige systeem prima functioneren. In de meeste gevallen werden de folders van gerecycled papier gemaakt en deze werden na gebruik opnieuw grotendeelsmverwerkt tot nieuw papier of karton. De initiatiefnemers maaktten echter duidelijk dat Amsterdammers slecht scoren op het gebied van recycling. Veel papier belandt gewoon bij het huisvuil.

Ook in andere gemeenten

Na de invoering van de ja/ja sticker in Amsterdam zijn andere gemeenten gevolgd. Onder andere Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Haarlem en Tilburg zijn in 2020 overgestapt naar de JA-JA sticker. 

JA-JA sticker: een nudge

De JA-JA sticker is een mooi voorbeeld van een nudge: een manier om een positieve gedragsverandering op een simpele manier te stimuleren. Mensen hebben nu eenmaal weinig tijd en beslissen lang niet altijd rationeel. Via 'nudging', met een zetje in de rug, wijs je mensen vanzelf in de goede richting. Hoewel er volop succesvoorbeelden zijn, beschouwen veel partijen in Nederland het als een vorm van betutteling en is men er huiverig voor om deze inzichten uit de gedragspsychologie toe te passen. Meer lezen? Lees bijvoorbeeld het artikel Gedrag is slimmer te beïnvloeden dan met straffen van Marc Schuilenburg in NRC.

 

Woon je niet in Amsterdam en wil je toch geen reclamedrukwerk meer ontvangen? Komt het er telkens niet van om een sticker aan te vragen? Zet de stap en bestel een gratis NEE-NEE of NEE-JA sticker!

 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 0