Blog & Nieuws

Benieuwd naar het laatste nieuws, de trends en verhalen van nudgers? Lees hier meer

Nieuws onder de zon

Nieuws onder de zon

Zonne-energie: het bestaat al jaren, maar de ontwikkeling blijft in volle gang. We zetten de laatste nieuwtjes voor je op een rij.
Vriendenbijeenkomst Global Goals: kansen voor impact

Vriendenbijeenkomst Global Goals: kansen voor impact

De Sustainable Development Goals (SDG’s) helpen om te zorgen dat de wereld in 2030 een betere plek is. Toch zijn de 17 werelddoelen die een eind moeten maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering voor veel mensen nogal abstract. Dat is jammer want ze gaan juist over de beslissingen die wij nu nemen. Onze keuzes voor mobiliteit, eten en kleding dragen direct bij aan het behalen van de doelen. Iedereen die de link tussen de SDG’s en ons huidige functioneren kan leggen, brengt het halen van de doelen – en dus wereldvrede - echt dichterbij. Tijd om met de Vrienden van Nudge te onderzoeken hoe je zelf met de doelen aan de slag kan of moet gaan. En waar kan dat beter dan op het kantoor van Fairphone, een club die een groot deel van de SDG’s nastreeft bij de productie van een eerlijke telefoon.
Prijswinnaars Van een Leien Dakje bekend

Prijswinnaars Van een Leien Dakje bekend

Op woensdag 8 november is de ontwerpcompetitie Van een Leien Dakje afgesloten tijdens het Nationaal Monumentencongres in de Blokhuispoort in Leeuwarden. Na een spannende competitie, vielen twee planindieners in de prijzen voor hun zonne-energie ontwerpen voor de monumenten de Blokhuispoort in Leeuwarden en Dat Bolwerck in Zutphen. We stellen de winnaars aan je voor!
Uitreiking Hansje Brinker Prijs

Uitreiking Hansje Brinker Prijs

Na weken vol spanning zijn tijdens het eind-event van de Waterheldencampagne de winnaars van de Hansje Brinker prijs bekendgemaakt!
Beter omgaan met hoosbuien in de nieuwe Waterhelden competitie

Beter omgaan met hoosbuien in de nieuwe Waterhelden competitie

Op donderdag 11 mei was het zover: het startschot van de Waterhelden competitie werd gegeven. Tijdens deze challenge gaan inwoners van Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer aan de slag om hun eigen omgeving beter bestendig te maken tegen hoosbuien, en zo een échte Hansje Brinker van deze tijd te worden.
Samen naar een duurzame organisatie

Samen naar een duurzame organisatie

Hoe zorg je ervoor dat medewerkers betrokken zijn bij jouw duurzame ambities? Met die vraag klopte het Facilitair Service Centrum van de Universiteit Utrecht aan bij Nudge. Samen ontwikkelden we de campagne ‘De Groene Machine’. In deze campagne kunnen alle FSC-medewerkers meedenken over duurzame projecten.
400 liter soep per week naar Voedselbank Eindhoven

400 liter soep per week naar Voedselbank Eindhoven

Voedselbank Eindhoven ontvangt vanaf vandaag wekelijks gratis soep! De gemeente Eindhoven doneert in samenwerking met Soupalicious soep door soep te eten. Zeg maar dag tegen voedselverspilling!
E52 enthousiast over lokaal Nudge-platform 040GoedBezig!

E52 enthousiast over lokaal Nudge-platform 040GoedBezig!

Eindhoven wil een smart society worden. Journalistiek platform E52 werpt iedere week een blik op de transitie die de stad moet doormaken. Afgelopen week was 040GoedBezig, de Eindhovense variant van Nudge, onderwerp van de serie ‘Naar een Smart Society’. De conclusie: een prima initiatief!
Collectief van bedrijven werkt aan positieve impact voor bestuivers en biodiversiteit

Collectief van bedrijven werkt aan positieve impact voor bestuivers en biodiversiteit

De Bijenkorf, Nudge en The Tipping Point slaan de handen ineen en lanceerden vrijdag 21 oktober tijdens de Nudge Summit in het Vredespaleis een nieuw platform: The Pollinators. Dit platform gaat lokale initiatieven ondersteunen op het gebied van biodiversiteit, bestuiving en bijen. Ook zorgen The Pollinators de komende jaren actief voor het vergroten van biodiversiteit in de stedelijke omgeving
Uit de Buurtfabriek: voorbeeld van sociale duurzaamheid

Uit de Buurtfabriek: voorbeeld van sociale duurzaamheid

Wat in 2014 begon met een verzoek aan designer Conor Trawinski om meubels te maken tegen een laag tarief, is in nog geen twee jaar tijd uitgegroeid tot een succesvolle meubelwerkplaats. Maar nog belangrijker het is een plek waar kwetsbare doelgroepen een werkplaats vinden en vrijwilligers zich ontwikkelen en elkaar ontmoeten. Een mooi voorbeeld van sociale duurzaamheid.
Wind- en zonne-energie opwekken op één dak!

Wind- en zonne-energie opwekken op één dak!

Zowel wind- als zonne-energie opwekken op één dak, kan dat? Het Eindhovense bedrijf IBIS Power heeft daar een constructie voor ontwikkeld: PowerNEST. Met dit wind- en zonnedak kunnen hoge gebouwen in de stad zelfvoorzienend worden.
Energie Coöperatie Anneville realiseert zonnedak op De  Klokkebei

Energie Coöperatie Anneville realiseert zonnedak op De Klokkebei

Een jaar geleden won Energie Coöperatie Anneville de Dijk van een Wijk competitie. De mannen uit Ulvenhout gingen naar huis met €10.000 om hun droom te verwezenlijken. Nu is het zover. Op 3 juni werd het zonnedak op De Klokkebei geopend!
Feestelijke afsluiting Was op Maat Campagne Noord-Holland

Feestelijke afsluiting Was op Maat Campagne Noord-Holland

Tijdens de Waspretmiddag in PWN bezoekerscentrum De Hoep is de hoofdprijs - een zelfdoserende Miele-wasautomaat - uitgereikt aan de winnaar van de Was op Maat Challenge: Nathalie Casius. De Waspretmiddag was de afsluiting van de Was op Maat Campagne. Een publiekscampagne die Noord-Hollandse huishouden uitgedaagd heeft om op maat te wassen. Directeur van Nudge, Jan van Betten, reikte de prijs uit namens PWN, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) en Nudge.
Poolonderzoekers Marc en Philip verongelukt

Poolonderzoekers Marc en Philip verongelukt

Gisteren ontvingen we afschuwelijk nieuws over poolreizigers Marc Cornelissen en Philip de Roo. Afgelopen jaren heeft Nudge nauw samengewerkt met Marc en Philip. Zo was Marc als spreker en expeditieleider nauw betrokken bij de Nudge Leadership Challenge en waren zij expeditieleiders bij de Groenlandexpeditie die we met de winnaars maakten. Wij zien Marc als een dierbare vriend van Nudge en het nieuws raakt ons - als Nudge team - dan ook diep.
Leer zelf natuurlijke schoonmaakmiddelen maken

Leer zelf natuurlijke schoonmaakmiddelen maken

Puilt jouw keukenkastje ook uit van al die schoonmaakartikelen? Op zondagmiddag 12 april laat Marieke zien hoe het anders kan! In de workshop “DIY: natuurlijke schoonmaakmiddelen” maak je je eigen schoonmaaksprays en leer je allerlei tips en trucs.
Finalisten Dijk van een Wijk bekend

Finalisten Dijk van een Wijk bekend

Ruim 70 ideeën werden er ingediend in de Dijk van een Wijk competitie. Uiteindelijk deden meer dan 50 wijken mee aan de stemronde, waarin ze het draagvlak voor hun plan moesten laten zien. Na wekenlang fanatiek stemmen werven, zijn de vijf finalisten nu bekend. Tijdens de finale op 17 juni bepaalt de jury welke wijk 10.000 euro krijgt om hun plan te realiseren.
Minder wasmiddelen nodig door zachter water

Minder wasmiddelen nodig door zachter water

Hoe krijgen we consumenten zover dat ze minder wasmiddelen gaan gebruiken? Dat is de inzet van een publiekscampagne die drinkwaterbedrijf PWN en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) samen met Nudge gaan voeren in een groot deel van Noord-Holland.
Nieuwe mijlpaal: 40.000 nudgers

Nieuwe mijlpaal: 40.000 nudgers

Deze maand bereikten we een nieuwe mijlpaal: een community van 40.000 nudgers. Samen geven ze zetjes op weg naar een positieve en blijvende verandering in onze maatschappij. Nudge richt zich op iedereen. Dat zie je terug in de samenstelling van onze community. We geven je een inkijkje!
Winnaars watertappunten tennisverenigingen bekend

Winnaars watertappunten tennisverenigingen bekend

De afgelopen maanden gingen we op zoek naar tennisverenigingen die willen verduurzamen. Als duwtje in de rug stelt het ABN AMRO World Tennis Tournament, in samenwerking met waterbedrijven Vitens, PWN en Brabant Water, vijf watertappunten ter beschikking als eerste stap. Vandaag werden de winnaars hiervan bekend gemaakt.
Nudge gecertificeerd als B Corp

Nudge gecertificeerd als B Corp

Nudge is officieel gecertificeerd als B Corp (Benefit Corporation), een internationaal duurzaam keurmerk. Met dit keurmerk sluit Nudge zich aan bij de internationale beweging van duurzame bedrijven. Zo laten we zien dat winst maken en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij prima samengaan. Wereldwijd zijn er meer dan duizend B Corps in ruim 30 landen.
Winnaars campagne duurzaam hockey bekend

Winnaars campagne duurzaam hockey bekend

Alle hockeyclubs in Nederland maakten de afgelopen maanden kans op een watertappunt, met dank aan de duurzaam hockey campagne van ABN AMRO. Vandaag werden na een sportieve strijd de winnaars hiervan bekend gemaakt. De clubs met de meeste stemmen (naar rato van het aantal leden) waren: MHV Maarssen, HCM Arnhem, Hockey Club Pijnacker en Haagse Hockeyvereniging hdm. Een extra watertappunt is uitgereikt aan familieclub HC Spaarndam om ze als jonge startende hockeyclub een duurzame zet in de rug te geven.
Jan van Betten ontvangt Duurzaam Lintje

Jan van Betten ontvangt Duurzaam Lintje

Vandaag werd op Duurzame Dinsdag door Maurits Groen het Duurzame Lintje opgespeld bij Jan van Betten (oprichter Nudge). De onderscheiding wordt sinds 2008 uitgereikt aan personen die zich op bijzondere wijze hebben ingezet op het gebied van duurzaamheid. Samen met Jan kregen ook Jan Terlouw, Jan Rotmans en Laurentien van Oranje het Duurzame Lintje opgespeld.
Nudge-advertentie in NRC Handelsblad roept reacties op

Nudge-advertentie in NRC Handelsblad roept reacties op

Honderden positieve reacties kregen we op onze paginagrote advertentie in NRC Handelsblad. Deze oproep voor het gebruik van een brievenbussticker tegen ongewenst ongeadresseerd drukwerk konden we plaatsen omdat we genomineerd zijn voor de juryprijs van de NRC Charity Awards. We ontvingen ook enkele kritische reacties. Daarover gaan we graag het gesprek aan.
Nudge draait vraag-aanbod-mechanisme succesvol om

Nudge draait vraag-aanbod-mechanisme succesvol om

Tijdens de Vriendenbijeenkomst gisterenavond bij Interface in Scherpenzeel verwelkomden we de 250e Vriend van Nudge. De Vrienden van Nudge vormen een snelgroeiend netwerk van ondernemers die zich actief inzetten voor de transitie naar een meer duurzame maatschappij. Via hun Vriendendiensten ondersteunen ze bovendien duurzame initiatieven van andere ondernemers of betrokken burgers met een missie. Recent hebben onder meer Google Nederland, Rooflife, The Dutch Weedburger, Justnuts, Rabobank Waterland en Omstreken zich aangesloten bij de Vrienden van Nudge.
Samenwerking Rabobank & Nudge

Samenwerking Rabobank & Nudge

Lokale duurzame initiatieven schieten als paddestoelen uit de grond. De maatschappij biedt steeds nieuwe kansen waar de Rabobank positief op in kan spelen. Daarom gaan de lokale Rabobanken en Nudge samenwerken om met de kennis en expertise van de banken de lokale initiatieven en nieuwe netwerken te versnellen en te versterken. De samenwerking is net gestart met de intentie om zoveel mogelijk lokale Rabobanken en lokale initiatieven letterlijk op de kaart te gaan zetten. Hiermee maken we zichtbaar wat de gezamenlijke positieve impact van de Rabobank en deze initiatieven is. Rabobank Drechtsteden, Haarlem en Waterland zijn inmiddels aangesloten als Vriend van Nudge.
Nieuwe app stimuleert duurzaam gedrag

Nieuwe app stimuleert duurzaam gedrag

De hackathon die de Backbone Company en Nudge organiseerden, in samenwerking met VODW, MeteoConsult en Unilever, was een groot succes. Het doel van de hackathon was om een app te ontwikkelen die het leuker en gemakkelijker maakt om was buiten te laten drogen. Winnaar werd de ‘Wasapp’ van Eddie, Abdul Tawab Sali, Jason Lentink en Jan Walraven.
Terugblik: Jaaroverzicht 2013

Terugblik: Jaaroverzicht 2013

Jan van Betten: “Het was een druk Nudge jaar. Als ik terug kijk, realiseer ik me wat het Nudge team samen met alle nudgers (nu al meer dan 31.000) en Vrienden van Nudge allemaal voor elkaar heeft gekregen. Ik ben enorm trots op ons team, blij met alle vrijwilligers, partners, vrienden, bestuurders en financiers van Nudge. Zonder jullie zou het allemaal niet mogelijk zijn. Samen veranderen we de wereld. Zetje voor zetje! Hieronder een paar highlights van het jaar 2013.”
Social Impact Fonds ABN AMRO investeert in Nudge

Social Impact Fonds ABN AMRO investeert in Nudge

Nudge en het ABN AMRO Social Impact Fonds zijn het eens geworden over een participatie door het fonds in Nudge. Voor Nudge betekent de participatie door het fonds een belangrijke steun in de rug. Het maakt een verdere groei van het online consumentenplatform mogelijk en een uitbreiding van de activiteiten. Nudge is de eerste investering van het Social Impact Fonds.