Born to be Green

 

Een competitie om de productieketen van Danone Nutricia’s babymelkpoeder nóg duurzamer te maken.

Over de competitieBekijk de plannen

 

 

Over de competitie

In Cuijk bouwt Danone Nutricia een nieuwe fabriek voor babymelkpoeder. De fabriek wordt zo energie-efficiënt mogelijk en zal voldoen aan de meest strikte normen voor CO2-uitstoot. Maar Danone Nutricia wil verder kijken dan alleen de fabriek. De ambitie hierbij is om uiteindelijk de gehele productieketen, van koe tot kind, CO2 neutraal te maken. In totaal zijn er 47 plannen ingediend die voldeden aan de criteria. Op 13 oktober pitchten de finalisten hun plannen voor de jury.

 

Maak kans op €7.000

En de winnnaar is...

Afgelopen zomer gingen we op zoek naar een out-of-the-box plan voor de nieuwe duurzame fabriek van Danone Nutricia in Cuijk. We riepen iedereen op een plan in te dienen dat de productieketen van Danone Nutricia verder zou kunnen verduurzamen. Er werd meegedacht vanuit allerlei hoeken. Van ontwerpers, studenten, boeren tot aan de medewerkers van Danone Nutricia zelf. Dit leverde een totaal van 48 plannen op. Vervolgens selecteerden het publiek en een expert team gezamenlijk 8 plannen die door mochten naar de finale. Op donderdag 13 oktober selecteerde de jury het plan Verduurzamen met algen als winnaar! Samen met Wageningen Universiteit en andere partners wordt momenteel bekeken hoe het plan gerealiseerd kan worden.

 

 

Hoe worden de winnaars gekozen?

 

Nudge_icons_green dot - paper.png

Plannen opsturen

Deadline: 28 augustus 
Je kunt je plan insturen via Nudge. Zorg ervoor dat je plan voldoet aan de criteria en er visueel goed uitziet.

Nudge_icons_green dot - compliment.png

Stemmen door publiek

Deadline stemmen: 4 september
Iedereen kan één stem geven per plan door op het hartje te klikken. Per categorie gaat het plan met de meeste stemmen door naar de finale.

Nudge_icons_green dot - academic.png

Selectie door experts

Finalisten bekend: 12 september
De experts selecteren aan de hand van de criteria één finalist per categorie.

Nudge_icons_green dot - microphone.png

Pitch aan de jury

Datum: 13 oktober
Tijdens een feestelijk evenement pitchen de finalisten hun plan voor de jury en worden de winnaars van Born to be Green gekozen. 

 

Vier categorieën

Danone Nutricia is op zoek naar hét beste plan om de fabriek nog duurzamer te maken. Tot 28 augustus 2016 kon iedereen een plan indienen binnen een van de volgende vier categorieën: Koeien, Energie, Verpakking & transport en Afvalstromen. Heb jij je favoriete plan al gesteund? 

 

 
Image

Koeien

Babymelkpoeder bestaat hoofdzakelijk uit zuivelproducten. Meer dan de helft van de uitstoot in de productieketen van babymelkpoeder vindt plaats tijdens deze eerste stap: de melkproductie. De teelt van soja voor krachtvoer en het transport daarvan zorgen voor flinke CO2-uitstoot. Daarnaast stoten koeien zelf methaan uit.
 

Lees meer

Image

Verpakking & transport

Met 23% is de categorie verpakkingen en transport de op een na grootste veroorzaker van de CO2-uitstoot in de productieketen van babymelkpoeder. Danone Nutricia’s producten worden vanuit Nederland geëxporteerd naar meer dan 80 landen. De wereldwijde distributie heeft invloed op de wijze van transport en verpakking van de producten.
 

Lees meer

Image

Afvalstromen

De productie van babymelkpoeder is een complex proces waar verschillende afvalstromen bij vrijkomen. Zo blijft er veel warm water en hete lucht onbenut en is er nog geen goede oplossing om de duizenden kilo’s aan verpakkingsmateriaal te recyclen. Danone Nutricia wil de keten sluiten door ook deze restjes zo goed mogelijk te gebruiken.
 

Lees meer

Image

Energie

Om de zuivelproducten te verwerken tot babymelkpoeder zijn een aantal stappen nodig, die veel energie kosten. Zo wordt het product eerst ingedampt en vervolgens onder hoge temperatuur gedroogd om het van een vloeibaar product om te zetten in poeder. Danone Nutricia werkt aan manieren om het energieverbruik te verlagen en huidige energiebronnen te vervangen door duurzame alternatieven.

Lees meer

 

Waarom organiseert Danone deze competitie?

De missie van Danone is gezondheid door voeding naar zoveel mogelijk mensen te brengen. Danone erkent dat die gezondheid onlosmakelijk verbonden is met de omgeving waarin mensen leven. Daarom heeft ze zichzelf als doel gesteld zorg te dragen voor zowel de planeet als haar bewoners. Deze ambitie kan alleen slagen in samenwerking met anderen. Help je ook mee?

Lees hier meer over de samenwerking tussen Nudge en Danone

 

 

 

De fabriek en omgeving

Danone Nutricia kiest bewust voor Cuijk als locatie van de nieuwe fabriek. Al honderd jaar zijn Nutricia en Cuijk met elkaar verbonden. De gemeente is gelegen in het noordoosten van de provincie Noord-Brabant, aan de Maas en omringd met landbouw. Met de opening van de nieuwe fabriek verhuist Danone Nutricia vanuit het centrum van Cuijk naar regionaal bedrijvenpark Laarakker. Het huidige personeel verhuist mee.

Lees meer
 

 


 

Praktische info

Iedereen is welkom om een plan in te dienen. Per categorie gaan de plannen met de meeste publieksstemmen naar de finale. Daarnaast selecteert het expertpanel per categorie een plan voor een finaleplaats. De finalisten krijgen een pitchtraining en professionele begeleiding bij het verfijnen van hun plannen. Tijdens de finale krijgen finalisten de kans hun plan te pitchen aan de jury. Binnen iedere categorie wordt er een winnaar aangewezen, deze gaat met €1.000,- naar huis. Daarbovenop ontvangt een van deze winnaars de hoofdprijs van €6.000,-. Lees verder om meer te weten te komen over de spelregels.

Lees meer
 

 
 

Deel het met de wereld!