Born to be Green

 

Een competitie om Danone Nutricia’s productieketen voor melkpoederproducten nóg duurzamer te maken.

Over de competitieBekijk de plannen

 

 

 

Hoe werkt de competitie?

  • Tot 28 augustus 2016 17:00 kunnen plannen voor het verduurzamen van de productieketen van Danone Nutricia’s babymelkpoeder worden ingediend, binnen de volgende vier thema's: Koeien, Verpakking & transport, Energie en Afvalstromen.
  • Deze plannen worden door Nudge getoetst op de deelnemingsvoorwaarden van de competitie, waarna de plannen openbaar gepubliceerd worden.
  • Van 1 augustus 2016 tot en met 4 september 2016 vindt een stemronde plaats, waarbij iedereen éénmaal een stem kan uitbrengen op zijn of haar favoriete plannen.
  • Aan het einde van de stemronde worden er 4-8 finalisten bekend gemaakt. Per categorie gaat het plan met de meeste publieksstemmen naar de finale. Daarnaast wordt door het expertpanel per categorie een plan geselecteerd dat doorgaat naar de finale. Wanneer het publiek en het expertpanel dezelfde winnaar kiezen wordt er geen tweede winnaar geselecteerd. Deze finalisten worden officieel bekend gemaakt op 12 september 2016.
  • Tussen 12 september en 30 september krijgen de finalisten de kans om hun plan verder te ontwikkelen, al dan niet onder begeleiding van een expert.
  • Op 13 oktober 2016 vindt de finale plaats. Tijdens dit evenement presenteren de finalisten hun plan, waarna een professionele jury per categorie een winnaar uit zal kiezen.
  • De inzender van het winnende plan binnen één van de vier categorieën ontvangt een prijzengeld van €1000. De inzender van het plan dat als beste van de competitie wordt gekozen, ontvangt een extra prijzengeld van €6000. Het totale prijzengeld van de hoofdprijs voor de winnaar van de competitie bedraagt dus €7.000. Deze prijzen zijn belastingvrij en door de winnaars vrij te besteden.

Benieuwd naar de jury en experts? We stellen ze hier aan je voor!

 

 

Waar moet je plan aan voldoen?

  • Je plan moet concreet zijn;
  • Je plan moet begeleid worden door een visualisatie (schets of foto) van het plan;
  • Je plan biedt een duurzame oplossing binnen één van de volgende thema’s:
    Koeien, Verpakking & transport, Energie en Afvalstromen;
  • Je plan is veilig en vormt geen risico voor voedselveiligheid;
  • Je plan is ambitieus, innovatief en biedt een out-of-the-box oplossing!;
  • Je plan kan in principe vóór 2020 gerealiseerd worden.

De volledige voorwaarden voor de competitie vind je hier.

Van 1 augustus 2016 tot en met 4 september 2016 kon er gestemd worden op de plannen. Daarnaast wierp ons panel van experts hun deskundige blik op alle ingezonden plannen om ze te beoordelen op de criteria van de competitie. De experts kozen tijdens hun beraad één plan uit per categorie. Samen met de publieksfavorieten gaan deze plannen door naar de finale op 13 oktober, waar de jury de uiteindelijke winnaars kiest. We stellen onze experts en jury graag aan je voor!

Wim Hillenaar

Burgemeester van Cuijk

Wim draagt sinds 2011 de burgemeestersketting van Cuijk en weet dus alles over de (on)mogelijkheden rond het gebied van de nieuwe fabriek van Danone Nutricia. Deze kennis komt goed van pas bij het jureren van de plannen.

Laura Klauss

CTO Better Future Factory

Laura is verkozen tot Engineer of the Year 2016. Ze studeerde Industrial Design Engineering aan de TU Delft en is medeoprichter van Better Future Factory. Met haar technische kennis beoordeelt ze de haalbaarheid van de gepresenteerde plannen.

Anna Schoemakers

Oprichter BabyBeGood

Anna is echt 'Born to be Green': ze is zelf geboren in een groen gezin en helpt nu met BabyBeGood nieuwe ouders bij het beginnen van een duurzame levensstijl. Daarnaast is ze sinds 1 september gestart als directeur bij Greenpeace.

Jan van Betten

Oprichter Nudge

Als oprichter van Nudge heeft Jan de afgelopen jaren kennis gemaakt met honderden duurzame organisaties, initiatieven, innovaties en ideeën. Met deze kennis zal hij de plannen beoordelen op kwaliteit en originaliteit.

Else Veldman

Enexis Innovation Manager

Else is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en deinst niet terug voor complexe vraagstukken. Ze is expert 'out of the box' denken en let als jury extra op de vooruitstrevendheid van de finaleplannen.

Charlie Minter

Duurzame Duizendpoot

Van verticale schooltuinen tot innovatieve energietechnologie: Charlie zet zich in voor duurzaamheid op alle fronten. Zijn specialismen zijn voeding, agricultuur en duurzame bouw.

Alexandre Grillet

Environment & Engineering Director Danone

Met meer dan 20 jaar ervaring in de FMCG sector heeft Alexandre goed in de uitvoerbaarheid van de plannen. Zijn expertise is op het gebied van sourcing, agricultuur en productie.

Paul Kennedy

Projectmanager Danone Nutricia

Vanuit Danone is Paul de projectmanager van Born to be Green. Hij is op de hoogte van alle ins en outs rondom de nieuwe fabriek in Cuijk en kan daarom als geen ander beoordelen welke plannen kans maken om daadwerkelijk geïmplementeerd te worden tijdens het bouwproces.

Laura Klauss

Expert algemeen

Laura is verkozen tot Engineer of the Year 2016. Ze studeerde Industrial Design Engineering aan de TU Delft en is medeoprichter van Better Future Factory. Met haar technische kennis beoordeelt ze de haalbaarheid van de ingezonden plannen.

Didier Moreau

Expert Koeien

Didier is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de ingekochte melk voor Danone wereldwijd én verantwoordelijk voor het beleid in duurzame agricultuur. Met zijn sterke kennis over de melkveehouderij zal hij de ideeën in de categorie Koeien evalueren.

Mark Guinee

Expert Transport

Mark is manager van de productieketen-planning bij de Danone Nutricia fabriek in Cuijk. Hij coördineert de stroom van ingrediënten en materiaal in de productieketen. Met zijn ervaring in logistiek zal hij zich richten op de ingediende plannen in de categorie Transport.

Roland ten Klooster

Expert Verpakkingen

Roland, ook wel de ‘verpakkingsprofessor’, doceert het vak Packaging Design and Management aan UTwente. Zijn expertise is het ontwerpen van verpakkingen en alles wat daarmee samen hangt. Geen verrassing dus dat Roland de plannen in de categorie Verpakking zal beoordelen.

Gerrit Klein Nagelvoort

Expert Afvalstromen

Gerrit is werkzaam bij Veolia Polymers, een bedrijf dat zich richt op kunststofrecycling. Wereldwijd ontwikkelt Veolia afval-, water- en energieoplossingen die bijdragen aan een duurzame toekomst. Gerrit zet zijn kennis in om de plannen in de categorie Afvalstromen te evalueren.

Wieger Droogh

Expert Afvalstromen

Als Algemeen Directeur bij SUEZ Nederland weet Wieger alles over het hergebruik en recyclen van afval. Zijn missie is het sluiten van ketens in de transitie naar een circulaire economie. Plannen in de categorie Afvalstromen kunnen rekenen op een deskundige beoordeling van Wieger.

Paul Kennedy

Expert Energie

Vanuit Danone is Paul de projectmanager van Born to be Green. Hij is op de hoogte van alle ins en outs rondom de nieuwe fabriek in Cuijk en kan daarom als geen ander beoordelen welke plannen kans maken om daadwerkelijk geïmplementeerd te worden tijdens het bouwproces.

Joost Oosterbroek

Expert Energie

Joost is bij Danone Nutricia verantwoordelijk voor alle energievoorzieningen en energie-omzettingen in de nieuwe fabriek. De aangewezen persoon dus om een blik te werpen op de ingezonden plannen in de categorie Energie.

Jan Lenstra

Expert Energie

Jan is COO bij Veolia Nederland en expert op het gebied van energie en energienetwerken. Hij zal zijn kennis inzetten om de ingezonden plannen in de categorie Energie te beoordelen.

Theun Vellinga

Expert Koeien

Theun werkt bij het onderzoekscentrum van de Universiteit Wageningen en heeft meer dan 30 jaar ervaring in landbouwkundig onderzoek. Zijn expertise in o.a. veevoerketens, milieu-impact en mest management komt zeker van pas bij het beoordelen van plannen in de categorie Koeien.

Benoit Piette

Expert Verpakkingen

Benoit is Verpakkingstechnologie Manager bij Danone Nutricia Research. Hij beschikt over veel kennis op het gebied van voedselverpakkingen en product innovatie. De aangewezen expert op het gebied van Verpakkingen!

Boudewijn Mos

Expert Algemeen

Boudewijn is Commercieel Directeur bij EcoChain Technologies. Hij is gespecialiseerd in duurzame ontwikkeling van processen en producten. Met zijn brede kennis beoordeelt Boudewijn de ingezonden plannen.

Tjebbe Nabuurs

Expert Transport

Tjebbe is Operationeel Directeur bij Nabuurs; een van de grootste familiebedrijven in de logistieke sector in Nederland. Hij weet de beste routes te vinden om producten te vervoeren, met het oog op kosten, service en duurzaamheid.

Image

 

Waarom doet Danone dit?

De missie van Danone, ‘Bringing health through food to as many people as possible’, betekent vrij vertaald ‘Breng gezondheid door voeding naar zoveel mogelijk mensen’. Danone erkent dat die gezondheid onlosmakelijk verbonden is met de omgeving waarin mensen leven. Daarom heeft ze zichzelf als doel gesteld om zorg te dragen voor zowel de planeet als haar bewoners. Deze ambitie kan alleen slagen in samenwerking met anderen. Help je ook mee?

Eerste 1000 dagen

De eerste 1000 dagen van een kind vormen een cruciale periode, waarin de basis voor een levenslange gezondheid kan worden opgebouwd. Met de eerste 1000 dagen wordt bedoeld de periode vanaf de eerste dag van de zwangerschap tot en met de tweede verjaardag van het kind. Tijdens de eerste 1000 dagen vindt snelle groei en ontwikkeling plaats. Goede voeding in deze periode is daarbij essentieel om het verschil te maken voor gezondheid rest van je leven.

Danone’s missie

Het belang van de eerste 1000 dagen staat centraal in alle activiteiten van Danone Nutricia Early Life Nutrition. Gezondheid zit niet alleen in voeding, maar ook in de omgeving waarin we leven. Daarom stopt voor Danone Nutricia verantwoordelijkheid niet bij de poort van de fabriek. Ze streeft naar betrokkenheid en verbetering in de gehele productieketen. Van het melken van koeien tot het weggooien van de verpakking na consumptie erkent Danone haar invloed op het milieu. Tijdens de COP 21 in Parijs afgelopen jaar heeft Danone haar Climate Policy gepubliceerd, waarin is als doel is gesteld om volledig klimaatneutraal te zijn in 2050. Om dit te kunnen bereiken is samenwerking nodig: met boeren, leveranciers, distributeurs, consumenten en duurzaamheidsexperts. Precies de reden dus dat Danone jou nu uitdaagt om mee te denken!

Naast ecologische ambities heeft Danone zichzelf ook hoge sociaalmaatschappelijke doelen gesteld. Zoals opgenomen in het Danone Manifesto verplicht Danone zich om altijd te werken volgens haar ‘dual commitment’: bedrijfssucces én sociale ontwikkeling. Hiermee erkent Danone dat ze niet kan streven naar gezondere keuzes en leefstijlen in producten zonder daarbij na te denken over het welzijn van mensen in de omgeving waarin die producten worden gemaakt en genuttigd. Dagelijks worden de opgestelde ambities uit het Manifesto in de praktijk gebracht. Vanuit verschillende organisaties en fondsen, waaronder het Danone Ecosystem Fund, de Danone communities en het Livelihood Fund wordt de lokale bevolking ondersteund. Zo helpt Danone afvalrapers in Brazilië veiliger en efficiënter werken en bewaakt ze de waterkwaliteit voor boeren in China, maar helpt ze ook met het verduurzamen van melkboerderijen in België en het bieden van zorg op maat voor kankerpatiënten in Nederland.

Help je mee?

Vanuit Danone’s missie om bij te dragen aan onze leefomgeving is het vanzelfsprekend dat ook bij het bouwen van de nieuwe fabriek in Cuijk rekening gehouden wordt met de omgeving. Danone heeft al veel gedaan om de fabriek zo duurzaam mogelijk te maken, maar is nog op zoek naar meer innovatieve ideeën!

Hoe kan de ecologische impact van de nieuwe fabriek geminimaliseerd worden? En hoe kan de fabriek een positieve bijdrage leveren aan de community in Cuijk? Danone vraagt jou om mee te denken over deze vragen. Hoe kan Danone jouw omgeving verbeteren?

 

Waarom doet Nudge dit?

Nudge gelooft in verandering van onderaf en in de expertise van mensen uit allerlei onverwachte hoeken. Alleen door samen aan de slag te gaan kunnen we de wereld een stukje mooier maken. Dit geldt niet alleen voor kleine initiatieven, maar juist ook voor grote bedrijven, zoals Danone Nutricia. Door Danone Nutricia in contact te brengen met consumenten, boeren, bewoners, leveranciers en creatievelingen hopen we tot verrassende oplossingen te komen om de productieketen van Danone Nutricia te verduurzamen. Centraal daarbij staat de ambitie om de oplossingen ook daadwerkelijk uitvoerbaar te maken. Dit project gaat dus over echte ideeën met echte impact, precies waar wij voor staan.