Gloeimonsters: gedragsverandering & growth hacking

Image Succesverhaal: campagne

Greenchoice_round.jpg
Gloeimonsters beeldmerk Groen 800.png

In Nederlandse huishoudens waren in 2016 nog zo’n 60 miljoen gloeilampen te vinden - dat zijn 11 gloeilampen per huishouden. Hoe krijgen we mensen zover om hun gloeilampen eruit te draaien, en te vervangen voor led-lampen? Nudge ontwikkelde als creatieve partner samen met Greenchoice de Gloeimonsters: een gratis spel met stickervel om gloeilampen te vinden en te vervangen. Tijdens de pilot hebben 2.297 gezinnen een spelpakket aangevraagd.

 

Nudge_icons_green dot - group 5.png 2297 deelnemers

Die met een spelpakket op speurtocht zijn gegaan

Nudge_icons_green dot - bulb.png  10.000+ gloeilampen

Deelnemers vervingen per huishouden gemiddeld 6 gloeilampen voor LED

Nudge_icons_green dot - biceps.png  Nudge als creatieve partner

Ons team leidt het creatieve proces van idee tot website ontwikkeling en campagne uitvoering

Nudge_icons_green dot - rocket.png   Growth hacking

Om een nieuw concept te testen en optimaliseren

Op jacht naar Gloeimonsters

Hoe werkt het? Het spel ‘op jacht naar Gloeimonsters’ helpt huishoudens bij het vervangen van gloeilampen. Gezinnen spelen het spel online op de website van Gloeimonsters, terwijl zij offline samen met hun kinderen - gewapend met een monster stickervel en masker - in hun eigen huis op ontdekkingstocht gaan naar gloeilampen. Gloeilamp gevonden? De stickers op het stickervel veranderen lichtknoppen in een handomdraai in Gloeimonsters. 

Image
 

Triggers inzetten en drempels wegnemen

Er komt veel kijken bij een geslaagde campagne om gedrag te veranderen. Hoe krijg je mensen zover de gloeilampen in hun huis op te sporen en ook daadwerkelijk te vervangen? Om dit te bereiken is het belangrijk om drempels te herkennen én weg te nemen en triggers in te zetten. Het stickervel is zo’n belangrijke trigger: de beplakte lichtknoppen in huis zijn een continue reminder dat je de gloeilampen moet vervangen. 
Een drempel die veel mensen tegenhoudt om gloeilampen te vervangen is het feit dat je in de winkel vaak vergeten bent welke lampen je precies moet kopen. Met een handige online tool maak je gemakkelijk een boodschappenlijst die je altijd binnen handbereik hebt, ook in de winkel dus. 
Maar hoe maak je zoiets saais als lampen vervangen leuk en zorg je dat mensen het doorvertellen? Aan het spel is een winactie gekoppeld: door de gekste foto van je jagersteam te delen op social media maak je kans op een mooie prijs. Dankzij het bijgeleverde masker wordt het gezicht van kinderen onherkenbaar gemaakt en de drempel om de foto openbaar te delen verlaagd. 

Image

 

Co-creatie & growth hacking

Nudge zet al haar creatieve kracht en kennis rondom gedragsverandering in voor de Gloeimonsters. Nudge doet het gehele proces: van het eerste idee, tot de ontwikkeling met ontwerpers en programmeurs, en uiteindelijk de uitvoering van de campagne op social media. Hierin passen we growth hacking toe, een experiment- en datagedreven benadering gericht op optimaliseren van conversies en het behalen van groei.

De Gloeimonsters is ontstaan uit een mooie samenwerking tussen Nudge en Greenchoice. Nudge helpt Greenchoice bij het bedenken van uitdagingen die leuk maken om met energiebesparing aan de slag te gaan, zoals Het Grote Douche Spel en energiequizes. Voor de Gloeimonsters werkten we samen met De Wortel van Drie en Studio Fint om het spel en de visuele stijl te ontwerpen en de web-applicatie te bouwen. Zo werken wij graag: co-creatie met partners en experts!

Deze aanpak zorgt voor concrete oplossingen die passen bij de klant en die werken in de praktijk.

 

Heb jij ook een vraagstuk? Nudge kan als creatieve partner helpen bij jouw ambities. Neem gerust even contact met ons op!