Was op Maat: bewuster wasgedrag

Image Succesverhaal: campagne

miele_round.png
deen_supermarkten_round.png
Hoogheemraadschap_Hollands_Noorderkwartier_round.jpg
PWN_Waterleidingbedrijf_Noord-Holland_round.jpg

PWN en HHNK werken in Noord-Holland samen aan zacht water. Dat heeft flink wat voordelen. Huishoudelijke apparaten gaan langer mee en de werking van zeep verbetert. Consumenten hebben dus minder wasmiddel nodig om hun was net zo schoon te krijgen! Goed voor het milieu én de portemonnee. Om Noord-Hollandse consumenten hier bewust van te maken werd samen met Nudge een publiekscampagne opgestart (2016).

 

Nudge_icons_green dot - group 5.png  2500+ mensen

Deden mee aan de Was op Maat Challenge

Nudge_icons_green dot - detergent.png Kilo's wasmiddel 

Is wat we bespaarden 

Nudge_icons_green dot - finish.png  1 winnaar

Won de Zelfdoserende Miele-wasautomaat 

Nudge_icons_green dot - handshake.png  300+ mensen 

Kwamen naar de Waspretmiddag

wasopmaatcollage.jpg

 

Samen werken aan schoon water! 

Naast een projectpagina met meer informatie over het project werd een online Was op Maat challenge ontwikkeld. De challenge bestond uit acht mails verspreid over een periode van 30 dagen, de tijd die nodig is om gedrag te veranderen. Om de consumenten ook thuis te herinneren en stimuleren om daadwerkelijk minder wasmiddel te gebruiken werd het Wasmaatje gelanceerd. Een handig doseerhulpje voor bij de wasmachine. In totaal zijn 40.000 Wasmaatjes bij de diverse DEEN Supermarkten in Noord-Holland uitgedeeld. Dit alles op basis van de output van een dialoog georganiseerd met de inwoners van het gebied om in kaart te brengen welke behoefte er was en waar energie zat. Uit een enquête gehouden onder 1.583 inwoners van het Hollands Noorderkwartier in april 2016, is gebleken dat 30% van de respondenten minder wasmiddel is gaan gebruiken ten opzichte van 2014. Uit een enquête gehouden onder deelnemers van de Was op Maat Challenge blijkt dat 82% van de deelnemers na de challenge het doseeradvies precies opvolgt. 

Het was bijzonder om als waterschap en als drinkwaterbedrijf samen een campagne te doen waar je direct contact hebt met de consument door het uitdelen van wasmaatjes bij de filialen van DEEN. Maar ook het platform van Nudge met o.a. de Was Op Maat Challenge heeft een goede bijdrage geleverd aan de reductie van het gebruik van wasmiddel, doordat veel huishoudens nu op maat doseren. We kijken terug op een positieve campagne waar Nudge ons goed bij begeleid heeft.
Nina Lambalk - HHNK & Petra Creemers - PWN

Feestelijke afsluiting: de Waspretmiddag!

Tijdens de Waspretmiddag in PWN bezoekerscentrum De Hoep zijn de resultaten gedeeld en werd de hoofdprijs - een zelfdoserende Miele-wasautomaat -  uitgereikt aan de winnaar van de Challenge. Tijdens de middag waren er allerlei waspret-activiteiten: zoals het ‘waspretparcours’ of een wandeling met de boswachter door het duingebied. Met een zoektocht naar gouden of zilveren wasmaatjes waren er leuke prijzen te winnen voor de kinderen. 

Is de Was op Maat campagne ook voor jouw organisatie interessant? Neem contact op! 

Was-op-maat-v1-infographic.png