Ga samen sporten

Nederland Wonen & leven

Over dit project

We weten het allemaal: bewegen is gezond. Maar vaak hebben we het ook razend druk. Heb jij er ook zo’n moeite mee om je uurtje sporten niet te laten sneuvelen in de drukte van alledag? We geven je tips om in beweging te blijven en nieuwe sportmaatjes te vinden.

Team

Team Nudge

Contactpersoon

Wie doen er mee?

52 nudgers
1 organisatie

Het wordt steeds duidelijker dat bewegen cruciaal is om gezond te blijven. Helemaal nu we steeds langer en langer achter onze beeldschermen zitten. Gelukkig is de komst van computers en internet niet alleen maar slecht voor onze gezondheid, want het zorgt ook voor nieuwe opties om in beweging te komen. 

Door samen te sporten sla je twee vliegen in één klap. Je leert nieuwe mensen kennen - vaak ook nog uit de buurt - en je blijft gezond! Online zijn er allerlei manieren om nieuwe sportmaatjes te vinden. We zetten er een aantal voor je op een rijtje.

Meer bewegen..

We maken wel geintjes over couch potatoes, maar hoe staan we er zelf voor? Naar schatting doet 35% van de wereldbevolking overdag weinig anders dan zitten. Maar liefst eenderde van de Nederlandse volwassenen voldoet niet aan de beweegnorm. In combinatie met teveel eten zorgt dat op termijn vaak voor forse gezondheidsproblemen, zoals suikerziekte, overgewicht, botontkalking en allerlei hart- en vaatziektes. Kortom: meer dan genoeg beweegredenen! 

.. maar vooral: minder stilzitten!

Bijna tweederde van de werknemers doet zes uur per dag of langer zittend werk. Veel stilzitten is nog slechter dan roken, bleek afgelopen jaren uit onderzoek. En belangrijker nog: een zittend bestaan is niet te compenseren door sporten. Ook gedurende de dag moet je (veel) vaker in beweging komen, zelfs al is het maar eventjes. Zorg dat de tijd die je aaneengesloten zit, zo kort mogelijk is. De nieuwste inzichten geven aan dat elk half uur anderhalve minuut wandelen een enorme impact heeft op je bloedsuikers. Belangrijk voor mensen met overgewicht of risico op diabetes!

Wereldwijd sterven ongeveer evenveel mensen door gebrek aan beweging (5,3 miljoen) als door roken (5,1 miljoen). Inactiviteit is doodsoorzaak nummer twee in westerse landen, na roken. Op de derde plaats staat alcohol.

Vrijblijvend samen sporten

'Wie wil er vrijblijvend afspreken om te sporten?', vroeg Inemarie op onze Broedplaats. En ook tijdens onze Haarlem City Challenge was het een van de meestgenoemde wensen: meer mogelijkheden om dichtbij huis vrijblijvend samen te sporten.

Sportverenigingen en fitnesscentra zijn natuurlijk fantastische plekken om aan de slag te gaan, maar niet iedereen heeft er de tijd of het geld voor. Veel mensen hebben er ook behoefte aan om vrijblijvend lekker buiten een potje te gaan sporten.

Ga samen sporten in je buurt 

Neem het initiatief om met een groep buurtgenoten op een vaste tijd een potje te gaan ballen op het plaatselijke buurtveld. Een voorbeeld van zulke groepen is de Amsterdamse Switchball-groep. Het Programma TroepTrimmen ruimt tegelijkertijd ook nog zwerfvuil op. Veel gemeenten investeren in voorzieningen om laagdrempelig sporten en bewegen mogelijk te maken. Voorbeeld is het openbare fitnessplein in Beuningen

Vind online een sportmaatje

Er zijn allerlei gratis online platforms die sportliefhebbers met elkaar in contact brengen, zoals Sportmaatje.net, IkZoekEenSportmaatje.nl en ActiveTogether.nl. Maar ook op een platform als MeetUp vind je regelmatige sportieve activiteiten.

Een online trainer

Wil je zelf thuis aan de slag, maar heb je wel behoefte aan een gestructureerd programma? Apps zoals Workout Trainer en Fitness Flow bieden je een enorme variatie aan trainingsprogramma’s in alle soorten en maten.

Het excuus tijdgebrek kun je in elk geval niet gebruiken bij de ‘7 minutes’ workout. Bij deze wetenschappelijk onderbouwde effectieve intervaltraining wissel je telkens 30 seconden inspanning af met 10 seconden rust. 

Achter je bureau

Als je urenlang zit, neemt de doorbloeding van je spieren af. Sport daarom niet alleen ná het werk, maar zorg ook voor meer beweging terwijl je werkt. Neem de trap, de fiets, zet de printer verder weg, haal wat vaker koffie voor je collega’s. Rek je wat vaker uit achter je bureau. Een andere goede en eenvoudige manier om je spieren te gebruiken, is om ze simpelweg 10 seconden aan te spannen. Dat kun je ook achter je bureau doen.

En: heb je een overleg? Ga buiten wandelen! In de korte TED-talk Got a meeting? Take a walk vertelt Nilofer Merchant hoe dat haar conditie én haar werk verbeterde.

 

Ga je starten? Lees dan nog even deze tips en adviezen over gezond bewegen.

Enne.. genoeg gelezen nu, hoog tijd om in beweging te komen!

Bron: Fitness Magazine



Ken jij nog een site met handige informatie over dit onderwerp? Heb je nuttige aanvullingen, goede ervaringen, kritische opmerkingen, vragen of suggesties? We lezen graag jouw bijdrage aan de discussie!

 

 

Inemarie Dekker 19 november 2015

Ik heb via MeetUp een hele leuke sportactiviteit gevonden in Haarlem: Let's Meetup and ... PLAY! - Sport&Spel(len) voor volwassenen in Gymzaal van het Schoter, Planetenlaan. Ik ga vanavond meteen een kijkje nemen.


Bijdragen door organisaties

a.s.r.

Verzekeringsmaatschappij a.s.r. is initiatiefnemer van de Andere Spelen. Zo helpen ze kinderen om meer in beweging te komen en geven ze onbekende sporten een podium.