Sterk voor Wasbaar

Bunnik Hergebruik & afval

Over dit project

Wasbare luiers - ze worden weinig gebruikt. Onder andere door een negatief en ouderwets imago, onbekendheid en de hoge startinvestering. Zonde! Want ze zijn - in vergelijking met wegwerpluiers - beter voor het milieu, het kind en de portemonnee.

Team

Sjouke Liem

Initiatiefneemster E-mail Sjouke

Juan Zuilhof

Contactpersoon Nudge E-mail Juan

Wie doen er mee?

26 nudgers
4 organisaties

Duurzaam? Innovatief?

Met het gebruik van wasbare luiers bespaar je jaarlijks zo'n 500 kilo aan luierafval per kind! Het gebruik van wasbare luiers zorgt daarbij ook nog eens voor 1,5 tot 2,5 keer minder CO2-uitstoot vergeleken met wegwerpluiers.

Ook heeft het - niet onbelangrijk - een aantal voordelen voor de de gezondheid van het kind. Wegwerpluiers bestaan uit plastic, elastiek, tape en zogenaamde ‘superabsorber korrels’, die bij aanraking met vocht een gel vormen. De gel maakt billen gevoeliger voor infecties. Wasbare luiers zijn van nature ademend en dus beter voor de gezondheid.

Wasbare luiers zijn ook nog eens goedkoper in aanschaf. Onderzoek van de Consumentenbond toont aan dat het gebruik van wasbare luiers al vanaf €285,- mogelijk is, ten opzichte van €770,- voor wegwerpluiers. Wasbare luiers zijn voor meerdere kinderen te gebruiken, dat verlaagt de kosten nog verder. Kinderen in wasbare luiers zijn vaak eerder zindelijk. Ook dit vergroot de voordelen voor het milieu.

Wie zit er achter Sterk voor Wasbaar?

Sjouke Liem - moeder van twee kinderen waarvan de jongste in de wasbare luiers - vindt het zonde dat zo weinig mensen weten dat wasbare luiers een goed alternatief zijn voor wegwerpluiers. Ze zijn namelijk beter voor het milieu, kind en portemonnee!

Welke nudge geeft Sterk voor Wasbaar?

Sterk voor Wasbaar maakt het laagdrempeliger om wasbare luiers te gebruiken. Ze hebben daarom een website gemaakt die totaal in het teken hiervan staat: Wasbare Luierwereld. Een centrale plek waar je alles vindt over wasbare luiers. Van ervaringen, vergelijkingen, verkooppunten tot aan meetings. 

Hulp gevraagd!

Over vijf jaar moet iedere (aankomende) ouder een bewuste keuze kunnen maken tussen wasbare of wegwerpluiers. Help je mee? Heb jij ervaring op het gebied van communicatie, PR of marketing? Neem dan - via de button aan de rechterkant van deze pagina - contact op! 


Bijdragen door organisaties

Biobites

BioBites heeft ons evenement compleet gemaakt met heerlijke samples van hun biologische lijnzaadcrackers en kokoskoekjes. De crackers waren met veel liefde bereid en zorgvuldig verpakt, onze bezoekers hebben genoten van de diverse gezonde snacks van BioBites!

Lemonaid

Dankzij LemonAid kunnen onze bezoekers van Luiermarkt Live straks genieten van een heerlijk biologisch en verantwoord drankje. Het contact met Paul is prima verlopen, de flesjes mogen in Amsterdam worden opgehaald en met deze sponsoring kunnen we de mensen op ons event een extra verfrissing bieden. De drankjes van LemonAid passen perfect bij onze doelgroep, ik kijk er naar uit om ze te mogen uitdelen.

Happy Towels

Wat super dat Cor van Happy Towels 6 prachtige hamamdoeken voor ons ter beschikking heeft gesteld. Wij hebben hierdoor 4 mooie winacties kunnen opstellen en naast Sterk voor Wasbaar, ook de events Luiermarkt Live en de Ouders NAtuurlijk Beurs goed onder de aandacht kunnen brengen. De doeken zijn fantastisch zacht en duurzaam geproduceerd en spreken daarom veel mensen uit onze doelgroep aan. Bedankt Cor!

Fiducie

Nico heeft mij uitstekend geholpen met het in kaart brengen van de verschillende (vele!) zaken die administratief en financieel bij een startup komen kijken. Daarnaast heeft hij me ook heldere uitleg gegeven over de status van ondernemer voor de belastingdienst en over verschillende rechtsvormen. Ik heb net een uitgebreid verslag van ons gesprek ontvangen! Heel fijn dat ik zo rustig alles kan nalezen en de belangrijke punten op een rijtje heb, heel erg waardevol! Sjouke Liem